Vuosikertomus 2019

IK-32:n jäsenmäärä jatkoi tasaista kasvuaan. Yhteensä 68 seuran ajajaa lunasti SP:n kilpailulisenssin. Kuluneella kaudella seurassamme oli aikuisia perusjäseniä 209, juniorijäseniä 10, kunniajäseniä 12, kannatusjäseniä 14 ja Senior Gilletin jäseniä 9. Yhteistyökumppaneina kaudella 2019 olivat Toni&Toni ja Max Trading. Seuran elite-tason joukkueiden tukijoina olivat Larunpyörä, Kuntokeskus Gymstone, Concept Finnrowing Oy, BioRacer Suomi, Tillander Iso Omena, Mint Security, Mirum, Esmeralda’s Design, Zermatt Oy, HMASK Oü ja Toni&Toni.

Suomen Pyöräilyn henkilöstöongelmien vuoksi toimintapistekilpailun tuloksia tai SM/ISM-mitalitaulukkoa ei julkaistu. Mitaleita meille kertyi yhteensä 35 (2018: 34).

PM-kultaa voitti

SM-pronssia saavuttivat

• Kortteliajo Naiset Minna-Maria Kangas
  • Rata omnium Naiset Ida Sten
  • Rata joukkuesprintti Elite Tommi Groundstroem, Seppo Kettunen, Arttu Pekkarinen
  • Cyclocross Naiset Heidi Onger

ISM-kultaa voittivat

• Maantie aika-ajo N30 Minna-Maria Kangas
  • Rata 2 000 m takaa-ajo N12 Sofia Alhonen

ISM-hopeaa saavuttivat

• Maantieajo M40 Ville Kantola
  • Maantieajo M55 Kari Pajanne
  • Maantie aika-ajo M40 Ville Kantola
  • Maantie aika-ajo M50 Petteri Lahtinen
  • Maantie aika-ajo M55 Kari Pajanne
  • Rata eräajo M40 Tommi Groundstroem

ISM-pronssia saavuttivat

• Maantieajo M30 Tero Tanninen
  • Maantieajo M40 Stefan Kristiansson
  • Maantie aika-ajo M45 Robert Liljequist
  • Maantie aika-ajo N50 Leena Volinsky
  • Rata 500 m aika-ajo N12 Sofia Alhonen
  • Rata 500 m aika-ajo M50 Tommi Groundstroem
  • Rata 3 000 m takaa-ajo M40 Juha Kettunen

Ammattilaispyöräilijä Lotta Lepistö erosi seuran jäsenyydestä kaudelle 2019.

Antonia Gröndahl ajoi Belgiassa paikallisia kansallisia ja kansainvälisiä kilpailuja belgialaisessa Isorex Ladies Cycling Team -joukkueessa. Minna-Maria Kangas ja Ida Sten ajoivat Hollannissa paikallisia kansallisia ja kansainvälisiä kilpailuja hollantilaisessa Restore CyclingLadies -tiimissä. Antonia Gröndahl, Minna-Maria Kangas ja Ida Sten ajoivat kilpailuja Ruotsissa, Israelissa, Ukrainassa Suomen maajoukkueen kanssa.

Seuran muut ajajat kävivät kauden aikana muutamissa kansainvälisissä kilpailuissa ulkomailla. Wilma Aintila osallistui Euroopan Nuorten Olympiafestivaalien (EYOF) aika-ajoon ja maantieajoon Azerbaidžanin Bakussa sekä Heroes of Tomorrow -kilpailuun Norjassa Fincyclingin kanssa. Wilma Aintila myös voitti Skandis GP:n juniorisarjan Uppsalassa. Ruotsin U6-etappiajossa olivat mukana Minna-Maria Kangas, Ida Sten, Wilma Aintila, Sofia Alhonen, Elliot Fjeldkåsa. Minna-Maria Kangas voitti avausetapin ja oli kokonaiskilpailun toinen. Wilma Aintila oli avausetapin kolmas ja viimeisen etapin toinen.

Ratapyöräilyn SM-kisat ajettiin poikkeuksellisesti Turun 333 m asfalttiradalla joka loi paikallisille kotikenttäedun. Miesten ratajoukkue jäi kaksi sijaa edellisvuodesta ja oli nyt neljäs. Naisten tiimi ei osallistunut. Myös joukkueaika-ajossa miesten tiimi oli neljäs. Naisten joukkue voitti maantien joukkuekilpailun. Miesten tiimi oli maantien joukkuekilpailussa toinen. Trond Larsen voitti toistamiseen maantiecupin. Naisissa Ida Sten oli cupin kolmas.

SFI:n mestaruuskilpailut ajettiin Porvoon ajojen, SM-aika-ajon ja ISM-aika-ajon yhteydessä. Borgå Energi’s vandringspokal II -seurakilpailun tuloksia ei ole julkaistu.

IK-32 järjesti 2019 kansallisia ja alueellisia kilpailuja:

• 2.6. Lapinkylän tempo, Kirkkonummi, Lapinkylä (112 osallistujaa)
  • 11.6. Bianchi-cup aluekilpailu (AM-aika-ajo), Kirkkonummi, Lapinkylä (51 osallistujaa)
  • 9.7. Bianchi-cup aluekilpailu (AM-rata), Helsinki, Olympiavelodromi (10 osallistujaa)
  • 17.8. ISM-aika-ajo, Kirkkonummi, Tolsa (198 osallistujaa)
  • 18.8. ISM-maantie, Kirkkonummi, Gesterby (282 osallistujaa)
  • 26.10. HEL CX -cup alueellinen cyclocross-kilpailu, Espoo, Olari (150 osallistujaa)
  • 1.12. SM-cyclocross, Espoo, Olari (67 osallistujaa)

Velo cup -osakilpailujen järjestelyihin Helsingin Olympiavelodromilla osallistuimme osana Velodrom Finland ry:tä. Lisäksi olimme mukana eri järjestelytehtävissä Giro d’Espoo- ja Helsinki Velotour -kuntotapahtumissa.

Valmennustoiminta ja seuran yhteinen harjoittelu oli aktiivista. Omaa säännöllistä spinning-toimintaa oli kahdesti viikossa Mankkaalla Pasi Ahlroosin vetämänä. Keskiviikkoisin ajettiin seuran perinteistä viikkotempoa Röylässä yhteensä 18 kertaa. Trond Larsen paransi rataennätystään yli puolella minuutilla ja alitti maagisen 12 minuutin rajan. Ennätys kirjataan nyt lukemiin 11:55 (keskinopeus 48,84 km/h). Talvikaudella ajettiin yhteislenkkejä sunnuntaisin ja keskiviikkoisin, joissa vetäjinä toimivat mm. Ville-Pekka Reponen ja Jari Kulmala. Kesällä ajettiin Bembölen kahvituvalta tiistaisin vauhtilenkkejä, torstaisin peruslenkkejä (vetäjinä Elina Hiltunen, Tuomas Äärynen ja Henri Auer) ja sunnuntaisin pidempiä lenkkejä. Juniorit osallistuivat Kultainen Kampi -leireille.

Seuran jäsenlehti Iikoolainen piti taas välivuoden innokkaiden kirjoittajien puutteen vuoksi. Seuran nettisivujen kehitystä jatkettiin aktiivisesti. Nettisivujen kehitys- ja ylläpitotyöstä vastasi Ville-Pekka Reponen. Seuralla oli oma suljettu ryhmä Facebookissa. Lisäksi seuran ja miesten ja naisten elite-joukkueiden julkisten Facebook-sivujen kautta pidettiin seuran ulkopuolisia ajan tasalla seuran tapahtumista. Elite-joukkueilla oli omat sivut Instagramissa. Seuran vuosikokous pidettiin helmikuussa Entressen kirjastossa.

Seura piti tiivistä yhteyttä SP:n, SFI:n ja NÅID:n kanssa. Juha Aintila oli SP:n hallituksessa ja SP:n huippupyöräily-yksikössä naisten maantien lajitiimissä. Hän oli myös SFI-cykelrådetin varapuheenjohtaja. Björn Palm toimi SP:n sääntö- ja tuomarivaliokunnan jäsenenä. Pasi Ahlroos jatkoi jäsenenä sekä SFI:n cykelrådetissa että NÅID:n hallituksessa. SP:n kevät- ja syyskokouksessa oli seuramme valtuutettuna edustajana Ville-Pekka Reponen.

Seuran johtokunta kokoontui vuoden aikana yhden kerran ja työskenteli myös sähköpostin, puhelimen ja WhatsAppin välityksellä. Johtokuntaan kuuluivat puheenjohtaja Ville-Pekka Reponen, Anssi Rinne (vara pj.), Heikki Niskakangas (kilpailutoiminnan vetäjä), Juha Aintila, Joni Lehtola, Peter Reunanen ja Ida Sten. Taloudenhoitajana toimi Jari Kulmala, kirjanpitäjänä Olli Heikurinen ja toiminnantarkastajana Juha Sameri sekä varatoiminnantarkastajana Marlene Saracino.