Vuosikertomus 2011

IK-32 on Suomen suurimpia pyöräilyseuroja. Vuonna 2011 48 seuran jäsentä lunasti kilpailulisenssin (neljänneksi eniten maassamme). Kuluneella kaudella seurassa oli juniorijäseniä 9, aikuisia perusjäseniä 74, Senior Gilletin jäseniä 14, kunniajäseniä 6 ja kannatusjäseniä 17. Yhteensä seurassa oli 120 jäsentä.

Kauteen lähdettiin ilman totuttua Iikoolainen-tiimiä, seuran muutettua painopistettä naispyöräilyyn ja Focus Ladies -tiimin kehittämiseen.

Sponsorimme oli kaudella 2011 Lauttasaaren pyörä / Focus ja Oxit Oy.

Suomen Pyöräilyunionin toimintapistekilpailussa seura sijoittui kuudenneksi (2010 kahdeksas). Mitalimäärät kauden lopussa olivat hienoisessa kasvussa (1 kpl). SM-mitalimäärä kasvoi kahdeksasta kolmeentoista, kun taas ISM-mitalimäärä laski edellisvuoden kahdestatoista kahdeksaan mitaliin. SM/ISM-mitalitilastossa seura joutui tyytymään kahdeksanteen tilaan, kun se vuosi sitten oli vielä viides. Pohjoismaiden mestaruusmitaleita seura saavutti kaikkiaan kolme.

PM- mitaleja IK-32 sai 2 kultaista ja 1 pronssisen.

PM-kultaa voittivat:

• Aika-ajo N30 Riikka Pynnönen
  • Maantie N30 Riikka Pynnönen

PM-pronssin saavutti:

• Maantie M45 Kari Pajanne

SM-mitaleja IK-32 keräsi 13 kappaletta (2 kultaista, 6 hopeista ja 5 pronssista).

• SM joukkuekilpailu N-Elite (Merja Kiviranta, Riikka Pynnönen, Laura Lilja)
  • Rata 500 m. N18 Vilma Alanko

SM-hopeaa saavuttivat:

• Maantie N-Elite Riikka Pynnönen
  • Cyclocross (2012) N-Elite Riikka Pynnönen
  • Aika-ajo N18 Vilma Alanko
  • Maantie N18 Vilma Alanko
  • Rata 2 000 m. N18 Vilma Alanko
  • Cyclocross N18 Vilma Alanko

SM-pronssia saavuttivat:

• Aika-ajo N-Elite Merja Kiviranta
  • Kortteli N-Elite Riikka Pynnönen
  • Kortteli N18 Emma Sten
  • MTB XCO N18 Vilma Alanko
  • Parisprintti N-Elite (Laura Lilja, Vilma Alanko)

ISM-mitaleja IK-32 keräsi 8 kappaletta (4 kultaa, 3 hopeaa ja 1 pronssi).

ISM-kultaa voittivat:

• Maantie N30 Riikka Pynnönen
  • Maantie aika-ajo N30 Riikka Pynnönen
  • Maantie M45 Kari Pajanne
  • Rata 3 000 m. M40 Pasi Ahlroos (kahdestoista vuosi peräkkäin oman luokan ISM-mestari tällä matkalla)

ISM-hopeaa saavuttivat:

• Maantie aika-ajo M40 Pasi Ahlroos
  • Maantie M45 Jari Kulmala
  • MTB XCO M40 Mikko Kivi

ISM-pronssia saavutti:

• Maantie aika-ajo M30 Janne Nurminen

Maantie Cup -kilpailusarjassa luokassa N-Elite Laura Lilja ja Kirsi Väinölä ottivat sijat 2 ja 5. N18-luokassa Vilma Alanko oli sijalla 5. Ratapyöräily Cup -sarjassa M10-luokassa Waldemar Aintila oli sijalla 2. N10-luokassa Wilma Aintila sijalla 5 sekä N14-luokassa Cecilia Aintila sijalla 5. XCO Cup -sarjassa N18-luokassa Vilma Aintila sijalla 4 ja Mikko Kivi luokassaan M40 sijalla 8. XCM Cup -sarjassa M40-luokan voitti Mikko Kivi. BMX Cup -sarjassa N-Elite luokassa voiton otti Katariina Laakkonen.

SFI:n valmennusrenkaaseen (Sjutusan gruppen) tuli valituksi Anna Lindström, Laura Lilja, Mari Marttinen, Merja Kiviranta, Vilma Alanko ja Heidi Hyvärinen. SFI järjesti näille ja myös muille halukkaille harjoitusleirin Mallorcalla maalis-huhtikuun vaihteessa. Tähän seuran naisten teami osallistui aktiivisesti, sillä kaikkiaan oli mukana leireilemässä yksitoista FL-naisajajaa ja kaksi teamin vetäjää.

IK-32 järjesti 2011 kansallisia ja alueellisia kilpailuja:

• 18.6 Paritempo SM, Kirkkonummi, Evitskog (42 osallistujaa)

Etelä-Suomen aluecupin, Bianchi-cupin osakilpailut (samalla AM-kilpailut):

• 5.7. Aika-ajokilpailu, Kirkkonummi, Evitskog (23 osallistujaa)
  • 19.7. Ratakilpailu, Helsingin velodrom (25 osallistujaa)

Velo cup -osakilpailujen järjestelyihin Helsingin velodromilla osallistuimme osana Velodrom Finland ry:tä.

Seuramme osallistui lisäksi Tour de Helsinki -kuntoajotapahtuman järjestelyihin.

Valmennustoiminta ja seuran yhteinen harjoittelu oli muutenkin kaikissa ikäluokissa aktiivista ja monipuolista, mikä näkyi kaudella tuloksissa useissa eri pyöräilylajeissa. Oma säännöllinen spinning-toiminta (kaksi viikkovuoroa keväällä ja kolme viikkovuoroa syksyllä) Solvallan urheiluopiston tiloissa ja loppuvuodesta Aktia Centerin tiloissa Masalassa.  Harjoitusten vetäjänä toimi Pasi Ahlroos ja Juha Aintila. Muita viikoittaisia harjoituksia olivat yhteislenkit sunnuntaisin, jossa vetäjinä toimi Pasi Ahlroos ja Jari Kulmala.

Yhteys- ja inspiraatiolehti Iikoolaisen 18. vuosikerta jaettiin kaikille jäsenille. Iikoolainen ilmestyi kahdettatoista vuotta A4-kokoisena ja täysin tietokonepohjaisesti taitettuna sekä painolaitoksessa painettuna ja viimeisteltynä. Iikoolainen ilmestyi kaksi kertaa vuonna 2011. Lehtien sisällön ideoi Pasi Ahlroos, materiaalin keräämisen ja käsittelyn hoitivat Pasi Ahlroos ja Ville Pekka Reponen, lehden ulkoasusta ja taittamisesta huolehti Ville Pekka Reponen. Painotyö teetettiin Kopijyvä Oy:ssä. Seuran Internet-sivuista vastasi Peter Reunanen. Focus Ladiesin nettisivujen kehittäminen ja ylläpito oli Janne Nurmisen vastuulla edellisvuoden tapaan.

Senior Gillet -toiminta oli valitettavan vähäistä. Seuran alaisuudessa toimi neljättä vuotta naisten Focus Ladies -ryhmä. Seuran naisten muodostama Focus Ladies -tiimi vahvistui vuodelle 2011 ja kauden lopussa ajajia oli kaikkiaan 21. Myös taustajoukot saivat vahvistusta ja määrä kasvoi kuuteen, tiimin saatua mukaan lääkäriksi Matti Sivosen vaalimaan ajajien terveyttä ja hyvinvointia. Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubbin liittymistä seuraan voidaan pitää tämän toimintavuoden yhtenä merkittävimmistä asioista. Hänen mukanaolonsa toi seuralle paljon positiivista julkisuutta eri tiedotusvälineissä.

Pasi Ahlroos jäi vuodeksi pois kaikista Suomen Pyöräilyunionin luottamustehtävistään. Hän jatkoi kuitenkin jäsenenä SFI Cykelrådetissa ja jäsenenä NÅID:in hallituksessa. Esko Eloranta toimi SPU:n harrastepyöräilytoimikunnassa. Aleksi Hoffman oli jäsenenä SPU:n nuorisojaostossa.

Kauden aikana johtokunnan jäsenet pitivät yhteyttä puhelimen, sähköpostin ja epävirallisten tapaamisten avulla. Johtokuntaan kuuluivat puheenjohtaja Pasi Ahlroos, Olli Heikurinen (varapj.), Sakari Lilja (sihteeri), Kim Laukonlinna, Jukka Somervuori, Jonna Somervuori ja Timo Alhonen. Kirjanpitäjänä toimi Olli Heikurinen sekä tilintarkastajana Ilkka Kivistö ja varatilintarkastajana Mari Marttinen.

Espoossa 20.2.2012
Idrottsklubben-32 ry johtokunta