Vuosikertomus 2015

IK-32:n jäsenmäärä jatkoi toimintasuunnitelman mukaisesti tasaista kasvuaan. Yhteensä 59 seuran ajajaa lunasti SPU:n kilpailulisenssin. Kuluneella kaudella seurassamme oli aikuisia perusjäseniä 142, juniorijäseniä 21, kunniajäseniä 12, kannatusjäseniä 17 ja Senior Gilletin jäseniä 12. Yhteistyökumppaneina kaudella 2015 olivat Bikeboard Center / Focus, nSense / F-Secure Cyber Security Services, Tillander Iso Omena, Helsingin Katse, Neutech ja Enervit.

Seuran sijoitus Suomen Pyöräilyunionin toimintapistekilpailussa heikkeni kansallisen kilpailun puutteessa yhden sijan seitsemänneksi (2014: 6). SM/ISM-mitalitaulukossa seuran sijoitus laski mitalimäärän pienestä noususta huolimatta neljänneksi (2014: 3). Jos huomioidaan vain SM-mitalit oli vastaava sijoitus meillä jaettu toinen (2014: 15). ISM-mitalitaulukossa olimme kuudes (2014: 2). Mitaleita meille kertyi yhteensä 33 (2014: 28) ja olimme puhtaasti määrää katsottaessa neljäs (2014: 5).

PM-hopeaa saavutti:

• Maantieajo M35 Ville Kantola

PM-pronssia saavutti:

• Maantieajo M40 Seppo Kettunen

• Maantieajo N-Elite Lotta Lepistö
  • Aika-ajo N-Elite Lotta Lepistö
  • Rata linja-ajo N-Elite Heidi Onger
  • Rata 2 000 m N18 Cecilia Aintila
  • Rata 500 m N18 Cecilia Aintila
  • Cyclocross N-18 Cecilia Aintila
  • Rata 4 000 m joukkueajo N-Elite Cecilia Aintila, Tuulikki Laakkonen, Heidi Onger ja Rosa Törmänen
  • Joukkuekilpailu N-Elite Lotta Lepistö, Minna Koistinen ja Mirka Vahtera

SM-hopeaa saavuttivat:

• Aika-ajo N18 Cecilia Aintila
  • Rata omnium N-Elite Heidi Onger
  • Rata eräajo N-Elite Rosa Törmänen
  • Rata 500 m N-Elite Rosa Törmänen
  • Rata 4 000 m joukkueajo M-Elite Keijo Hirvonen, Seppo Kettunen, Antti Korpi ja Kari Pajanne

SM-pronssia saavuttivat:

• Rata 2 000 m M14 Waldemar Aintila
  • Rata 500 m N12 Wilma Aintila
  • Rata 500 m M14 Waldemar Aintila

Loppuvuodesta 2014 seuraan liittynyt ammattilaispyöräilijä Lotta Lepistö jatkoi sveitsiläisessä Bigla Pro Cycling Team -joukkueessa ajaen kymmeniä ulkomaisia kilpailuja sekä maantiepyöräilyn MM-kilpailut Yhdysvaltojen Richmondissa. Lotta Lepistö valittiin SPU:n Vuoden pyöräilijäksi. Kortteliajossa menestynyt Rosa Törmänen liittyi myös seuraan ja paransi näin teamin tulevaisuudennäkymiä kun mukaan saatiin nuoria menestysnälkäisiä urheilijoita. Seuran muut naiset ja juniorit kävivät kauden aikana muutamissa kansainvälisissä kilpailuissa ulkomailla. Toukokuussa Sveitsissä ajettuun SwissEver GP Cham-Hagendorn -kilpailuun osallistui SFI:n joukkueessa Rosa Törmänen, Heidi Onger, Riina Miettinen ja Cecilia Aintila. Ruotsin U6-etappiajossa olivat mukana Rosa Törmänen, Heidi Onger, Riina Miettinen, Cecilia Aintila, Waldemar Aintila ja Wilma Aintila. Rosa Törmänen osallistui Suomen maajoukkueen kanssa naisten Maailmancupin osakilpailuihin Ruotsin Vårgårdassa. Kari Pajanne ja Seppo Kettunen osallistuivat Mastersien MM-kilpailuihin Tanskassa. Mastersien PM-kilpailut järjestettiin Vantaalla ja seurasta oli mukana useita ajajia. Ville Kantola nappasi maantieajossa M35-sarjan hopeaa ja Seppo Kettunen M40-sarjan pronssia.

Miesten maantiekisojen Elite-sarjaan saatiin useamman vuoden tauon jälkeen jalkeille joukkue, joka osallistui kattavasti kansallisen kisakalenterin kilpailuihin. Miesten maantiekauden paras tulos oli Ville Kantolan toinen sija elokuussa Satakunnan etappiajojen yhteistuloksissa.

Seuran joukkuekilpailumenestys parani huimasti edellisestä vuodesta naisten voitettua maantien joukkuekilpailun ja rata-joukkuetakaa-ajon SM-kultaa. Myös miesten tiimi nappasi hienolla ajolla SM-hopeaa rata-joukkuetakaa-ajosta. Seuran huippupyöräilyryhmään valittiin Lotta Lepistö, Rosa Törmänen, Heidi Onger ja Pasi Ahlroos. Pasi Ahlroosin kilpailukausi jäi kuitenkin vain viiden minuutin pituiseksi hänen kaaduttua pahasti SM-pisteajossa.

Ratacup-kilpailusarjassa Cecilia Aintila voitti N18-luokassa ja Emilia Manninen N10-luokassa. Toiseksi sijoittuivat Waldemar Aintila M14-luokassa ja Wilma Aintila N12-luokassa. Rosa Törmänen oli naisten Elite-luokan kolmas.

SFI:n Sju tusan -valmennusryhmään valittiin Tuulikki Laakkonen, Heidi Onger ja Cecilia Aintila. Heistä Heidi ja Cecilia osallistuivat kevättalvella SFI:n harjoitteluleirille Espanjan Deniassa. Juha Aintila toimi SFI-leirin vetäjänä. SFI:n mestaruuskilpailut ajettiin tänä vuonna Porvoon ajojen, SM-aika-ajon ja ISM-aika-ajon yhteydessä. TWD-Länkenin noususta huolimatta voitimme viidennen kerran peräkkäin seurojen kiertopalkinnon Borgå Energi’s vandringspokal II:n. Lotta Lepistö valittiin SFI:n Årets Cyklistiksi.

IK-32 järjesti 2015 kansallisia ja alueellisia kilpailuja:

• 9.6 Bianchi-cup aluekilpailu (aika-ajo), Kirkkonummi, Lapinkylä (34 osallistujaa)
  • 30.6. Bianchi-cup aluekilpailu (AM-rata), Helsinki, Olympiavelodromi (14 osallistujaa)
  • 17.1. Wattbike-cup / Wattbike SM 10 km (epävirallinen sisäpyöräilykilpailu), Espoo (56 osallistujaa)

Velo cup -osakilpailujen järjestelyihin Helsingin Olympiavelodromilla osallistuimme osana Velodrom Finland ry:tä. Lisäksi olimme mukana eri järjestelytehtävissä Giro d’Espoo ja Tour de Helsinki -kuntotapahtumissa.

Valmennustoiminta ja seuran yhteinen harjoittelu oli aktiivista. Vuoden alussa tammi-helmikuun vaihteessa järjestettiin seuran harjoitusleiri ”boot camp” Pajulahdessa. Leirin järjestelyt olivat Ville Kantolan vastuulla. Omaa säännöllistä spinning-toimintaa oli kevätkaudella kahdesti viikossa Masalan LähiTapiola Sport Centerin tiloissa, jossa harjoitusten vetäjänä toimi Pasi Ahlroos. Syksyllä spinning-toiminta siirtyi Koskelon uuteen K3 Sport Arenaan, Pasi Ahlroos veti harjoitukset tiistaisin ja torstaisin Ari Kuusiston vetäessä keskiviikon harjoitteluvuoroa. Keskiviikkoisin ajettiin seuran perinteistä viikkotempoa Röylässä yhteensä 14 kertaa (Mirka Vahtera ajoi kaudella naisten uuden rataennätyksen). Muita viikoittaisia seuran järjestämiä harjoituksia olivat yhteislenkit sunnuntaisin ja keskiviikkoisin, joissa vetäjinä toimivat Pasi Ahlroos ja Jari Kulmala.

Junioreille järjestettiin keväällä ja syksyllä maastopyöräkoulut Vantaan Pyöräilijöiden kanssa Espoon keskuspuistossa. Lisäksi keväällä ja syksyllä järjestettiin alle kouluikäisten leikkipaikkakierros Kirkkonummen keskustassa. Näissä tapahtumissa vetäjänä oli SPU:n pyöräilynohjaajakoulutuksen käynyt Joni Lehtola.

Seuran ajoasuvalmistaja vaihtui rovaniemeläisen Rush Racingin maahantuomista Bioracer-asuista espoolaisen Max Tradingin maahantuomiin Inverse-asuihin. Sama yritys tuo maahan seuran urheiluravinnesponsori Enervitin tuotteita. Ajoasujen sovitus ja jako saatiin näin hoidettua maahantuojan tiloissa. Naisten Focus Ladies -teamin ajoasu muuttui samanlaiseksi kuin seuran muilla ajajilla. Seuran yhteisen ajoasun ulkoasu ei muuttunut sponsorilogoja lukuunottamatta.

Seuran jäsenlehti Iikoolainen ilmestyi jo 22. vuotta. Lehden päätoimittajana toimi Pasi Ahlroos Ville-Pekka Reposen vastatessa lehden ulkoasusta ja taittamisesta. Painotyö teetettiin Grano Oy:ssä. Seuran nettisivujen kehitystä jatkettiin aktiivisesti. Nettisivujen kehitys- ja ylläpitotyöstä vastasi Ville-Pekka Reponen. Sekä koko seuralla että miesten ja naisten Elite-joukkueilla oli omat suljetut ryhmät Facebookissa, joiden käyttö oli aktiivista. Lisäksi seuran ja naisten Focus Ladies -teamin julkisten Facebook-sivujen kautta pidettiin toimintasuunnitelman mukaisesti seuran ulkopuolisia ajan tasalla seuran tapahtumista. Joulukuussa vietettiin perinteisiä kauden päättäjäisiä seuran kerhohuoneella. Kerhohuoneella pidettiin myös seuran vuosikokous tammikuussa. Vuosikokouksessa seura päätti panostaa vuosina 2015 ja 2016 erityisesti ratapyöräilyyn, jonka myötä seuralle hankittiin viisi uutta aikuisten BMC- ja viisi uutta juniorien Dolan-ratapyörää.

Seura piti tiivistä yhteyttä SPU:n, SFI:n ja NÅID:n kanssa. Juha Aintila jatkoi Suomen Pyöräilyunionin hallituksessa ja toimi SPU:n markkinointi- ja talousvaliokunnan puheenjohtajana sekä SFI-cykelrådetin varajäsenenä. Ilari Laine toimi SPU:n markkinointi- ja talousvaliokunnassa. Kari Pajanne toimi alkuvuodesta SPU:n masterjaoksen puheenjohtajana mutta erosi tehtävästään kesken kauden. Björn Palm oli SFI:n hallituksessa ja toimi SFI-cykelrådetin sekä SPU:n sääntö- ja tuomarivaliokunnan puheenjohtajana. Pasi Ahlroos jatkoi jäsenenä sekä SFI:n cykelrådetissa että NÅID:n hallituksessa. SPU:n kevät- ja syyskokouksissa oli seuramme valtuutettuna edustajana Juha Aintila ja SFI:n syyskokouksessa vastaavasti edustajamme oli Björn Palm.

Seuran johtokunta kokoontui vuoden aikana kaksi kertaa ja työskenteli myös sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Johtokuntaan kuuluivat puheenjohtaja Pasi Ahlroos, Olli Heikurinen (vara pj.), Jonna Somervuori (siht.), Ville-Pekka Reponen, Juha Aintila, Pauli Klippi ja Tero Manninen. Pauli Klippi erosi johtokunnasta marraskuun lopussa. Kirjanpitäjänä toimi Olli Heikurinen ja tilintarkastajana Ilkka Kivistö sekä varatilintarkastajana Mari Marttinen.

Idrottsklubben-32 ry johtokunta