Vuosikertomus 2017

IK-32:n jäsenmäärä jatkoi tasaista kasvuaan. Yhteensä 71 seuran ajajaa lunasti SPU:n kilpailulisenssin. Kuluneella kaudella seurassamme oli aikuisia perusjäseniä 174, juniorijäseniä 18, kunniajäseniä 13, kannatusjäseniä 9 ja Senior Gilletin jäseniä 11. Yhteistyökumppaneina kaudella 2017 olivat Bikeimport Finland / Larunpyörä ja Neutech. Seuran elite-tason joukkueiden tukijoina olivat Larunpyörä, Kuntokeskus Gymstone, LeaseGreen, Tillander Iso Omena, SMK-Services ja Toni&Toni.

Seuran sijoitus Suomen Pyöräilyunionin toimintapistekilpailussa nousi viidenneksi (2016: 7). SM/ISM-mitalitaulukossa seuran sijoitus säilyi kolmantena (2016: 3). Jos huomioidaan vain SM-mitalit oli vastaava sijoitus meillä samoin kolmas (2016: 4). ISM-mitalitaulukossa olimme neljäs (2016: 3). Mitaleita meille kertyi yhteensä 30 (2016: 37) ja olimme puhtaasti määrää katsottaessa viides (2016: 4).

MM-pronssia saavutti:

• Maantie joukkueajo N-Elite Lotta Lepistö

PM-pronssia saavutti:

• Rata 3 000 m N-Elite Heidi Onger

• Maantieajo N-Elite Lotta Lepistö
  • Aika-ajo N-Elite Lotta Lepistö
  • Rata Eräajo M16 Waldemar Aintila
  • Rata 1 000 m M16 Waldemar Aintila
  • Rata 2 000 m M16 Waldemar Aintila
  • Rata 4 000 m joukkueajo Elite Seppo Kettunen, Janis Künnap, Kari Pajanne ja Arttu Pekkarinen
  • Rata 4 000 m joukkueajo N-Elite Antonia Gröndahl, Minna-Maria Kangas, Heidi Onger ja Vilhelmiina Suvisaari
  • Joukkuekilpailu N-Elite Antonia Gröndahl, Minna-Maria Kangas ja Heidi Onger

• Maantieajo Elite Trond Larsen
  • Maantieajo N-Elite Minna-Maria Kangas
  • Kortteliajo N-Elite Rosa Törmänen
  • Rata 3 000 m N-Elite Antonia Gröndahl
  • Rata Piste-ajo N-Elite Antonia Gröndahl (epävirallinen)

SM-pronssia saavuttivat:

• Kortteliajo N-Elite Heidi Onger
  • Rata 3 000 m N-Elite Minna-Maria Kangas
  • Rata Linja-ajo N-Elite Minna-Maria Kangas
  • Rata 500 m N18 Vilhelmiina Suvisaari
  • Rata 2 000 m N18 Vilhelmiina Suvisaari
  • Cyclocross N-Elite Heidi Onger

• Maantieajo N14 Wilma Aintila
  • Aika-ajo N14 Wilma Aintila
  • Aika-ajo M50 Kari Pajanne
  • Rata 2 000 m M50 Kari Pajanne
  • Rata 3 000 m M40 Juha Kettunen

ISM-hopeaa saavuttivat:

• Rata 500 m N10 Sofia Alhonen
  • Rata 500 m N14 Wilma Aintila
  • Rata 1 000 m M30 Janis Künnap
  • Rata 2 000 m N10 Sofia Alhonen
  • Rata 2 000 m N14 Wilma Aintila
  • Rata 3 000 m M30 Janis Künnap

Lotta Lepistö osallistui maantiepyöräilyn MM-kilpailuihin Norjan Bergenissä. Lotta uusi edellisvuoden mitalinsa sijoittuen sveitsiläisen Cervélo–Bigla Pro Cycling -ammattijoukkueensa kanssa joukkueaika-ajossa kolmanneksi mutta ei pystynyt maantieajossa puolustamaan edellisvuoden pronssia vaan joutui keskeyttämään. Lotta ajoi joukkueensa kanssa kauden aikana kymmeniä kansainvälisiä kilpailuja ottaen useita voittoja ja podium-paikkoja.

Antonia Gröndahl ja Rosa Törmänen ajoivat Belgiassa ja Hollannissa paikallisia kansallisia ja kansainvälisiä kilpailuja belgialaisessa Isorex Ladies Cycling Team -joukkueessa ja hollantilaisessa WV Breda–Ladies Cycling -joukkueessa. Heidi Onger ja Minna-Maria Kangas kävivät myös Belgiassa ajamassa kauden aikana. Lotta Lepistö, Antonia Gröndahl, Minna-Maria Kangas ja Rosa Törmänen osallistuivat maantiepyöräilyn EM-kilpailuihin Tanskassa.

Seuran muut ajajat kävivät kauden aikana muutamissa kansainvälisissä kilpailuissa ulkomailla. Trond Larsen osallistui Suomen maajoukkueen kanssa Baltic Chain Tour -etappikilpailuun Liettuassa, Latviassa, Virossa ja Suomessa. Trond oli viimeisellä etapilla neljäs. Ville Kantola, Markus Forsström ja Ari Kuusisto osallistuivat mastersien MM-kilpailuihin Ranskan Albissa. Ruotsin U6-etappiajossa olivat mukana Waldemar Aintila ja Wilma Aintila.

Naisten elite-joukkueen päätukijaksi tuli pyöräliike Toni&Toni. Samalla teamin nimeksi tuli Team Toni&Toni ja naiset siirtyivät ajamaan liikkeen maahantuomilla BMC-pyörillä. Myös miesten puolelle saatiin lisää nostetta kun seuran alaisuuteen perustettiin uusi joukkue Team Larunpyörä Cervélo. Joukkue saavuttikin kauden aikana useita voittoja ja podium-paikkoja.

Seuran joukkuekilpailumenestys nousi uudelle tasolle. Miesten ratajoukkue rikkoi seuran 41 vuotta vanhan ennätyksen rata-joukkuetakaa-ajossa ja otti lajin ensimmäisen SM-kultamitalin 14 vuoteen. Myös naisten tiimi uusi voittonsa rata-joukkuetakaa-ajossa ja maantien joukkuekilpailussa.

Kirkkonummella varttunut norjalainen Trond Larsen teki keväällä läpimurtonsa miesten Elitessä. Parin kansallisen pienemmän voiton jälkeen Trond yllätti kotimaisen pyöräilyväen olemalla Rosendahl GP:ssä kolmas ja Porvoon ajoissa toinen. Nämä olivat seuran parhaat sijoitukset sitten vuosien 2002 ja 1957. Trond jatkoi kovaa kuntoaan viikkoa myöhemmin Pudasjärven SM-kisoissa napaten Pikku-Syötteen huipulla hopeaa ja ensimmäisen miesten maantieajon SM-mitalin Iikoolle 65 vuoteen.

Trond Larsen voitti maantiecupin. Minna-Maria Kangas loukkaantui loppukaudesta ja oli cupin neljäs. Ratacup-kilpailusarjassa Wilma Aintila voitti N14-luokassa ja Waldemar Aintila M16-luokassa. Heidi Onger oli naisten Elite-luokan kolmas ja Antonia Gröndahl neljäs. XCO-maastocupissa Wilma Aintila oli N14-luokan toinen ja Heikki Niskakangas M30-luokan kolmas.

SFI:n Sju tusan -valmennusryhmään valittiin Lotta Lepistö, Minna-Maria Kangas, Rosa Törmänen ja Cecilia Aintila. Heistä Lotta, Rosa ja Cecilia sekä Antonia Gröndahl omakustanteisena osallistuivat kevättalvella SFI:n harjoitteluleirille Espanjan Deniassa. SFI:n mestaruuskilpailut ajettiin tänäkin vuonna Porvoon ajojen, SM-aika-ajon ja ISM-aika-ajon yhteydessä. Sijoituimme Borgå Energi’s vandringspokal II -seurakilpailussa ensimmäiseksi tasapisteillä Porvoon Akilleksen ja TWD-Länkenin kanssa.

IK-32 järjesti 2017 kansallisia ja alueellisia kilpailuja:

• 30.5. Bianchi-cup aluekilpailu (maasto), Kirkkonummi, Vesitorninmäki (20 osallistujaa)
  • 4.6. Lapinkylän tempo, Kirkkonummi, Lapinkylä (103 osallistujaa)
  • 12.7. Bianchi-cup aluekilpailu (AM-rata), Helsinki, Olympiavelodromi (25 osallistujaa)
  • 1.8. Bianchi-cup aluekilpailu (AM-aika-ajo), Kirkkonummi, Lapinkylä (46 osallistujaa)
  • 28.10. HEL CX -cup alueellinen cyclocross-kilpailu, Kirkkonummi, Vesitorninmäki (45 osallistujaa)

Velo cup -osakilpailujen järjestelyihin Helsingin Olympiavelodromilla osallistuimme osana Velodrom Finland ry:tä. Lisäksi olimme mukana eri järjestelytehtävissä Giro d’Espoo-, Helsinki Velotour- ja Giro d’Espoo syksy -kuntotapahtumissa.

Valmennustoiminta ja seuran yhteinen harjoittelu oli aktiivista. Helmikuun vaihteessa järjestettiin seuran harjoitusleiri ”boot camp” Pajulahdessa. Leirin järjestelyt olivat Ville Kantolan vastuulla. Omaa säännöllistä spinning-toimintaa oli kevätkaudella kahdesti viikossa Koskelon K3 Sport Arenassa Pasi Ahlroosin vetämänä. Syyskaudeksi spinning-toiminta siirtyi Mankkaalle Tellabsin entiseen toimistotaloon. Pasi Ahlroos lupautui jatkamaan tiistai- ja torstaivuorojen vetämistä. Keskiviikkoisin ajettiin seuran perinteistä viikkotempoa Röylässä yhteensä 15 kertaa. Trond Larsen rikkoi reittiennätyksen joka kirjataan nyt lukemaan 12:28 (keskinopeus 46,68 km/h). Talvikaudella ajettiin yhteislenkkejä sunnuntaisin ja keskiviikkoisin, joissa vetäjinä toimivat mm. Ville-Pekka Reponen ja Jari Kulmala. Kesällä ajettiin Bembölen kahvituvalta tiistaisin vauhtilenkkejä (vetäjänä Salvatore Iovene), torstaisin peruslenkkejä (vetäjinä Elina Hiltunen, Kari Silpiö ja Harri Susi) ja sunnuntaisin pidempiä lenkkejä (vetäjänä Timo Viitasalo).

Junioreille järjestettiin keväällä ja syksyllä maastopyöräkoulu Espoon keskuspuistossa. Vetäjänä toimi SPU:n pyöräilynohjaajakoulutuksen käynyt Joni Lehtola. Juniorit osallistuivat myös Kultainen Kampi-, SFI SISU- ja Vierumäen yläkoululeireille.

Seuran jäsenlehti Iikoolainen piti välivuoden lehden päätoimittajan vetäydyttyä seuran vastuutehtävistään. Seuran nettisivujen kehitystä jatkettiin aktiivisesti. Nettisivujen kehitys- ja ylläpitotyöstä vastasi Ville-Pekka Reponen. Seuran sähköpostilistat siirrettiin MailChimp-palveluun. Seuralla oli oma suljettu ryhmä Facebookissa. Lisäksi seuran ja miesten ja naisten elite-joukkueiden julkisten Facebook-sivujen kautta pidettiin seuran ulkopuolisia ajan tasalla seuran tapahtumista. Seuran 85-vuotisjuhla ja vuosikokous pidettiin tammikuussa Laaksolahden monitoimitalolla.

Seura piti tiivistä yhteyttä SPU:n, SFI:n ja NÅID:n kanssa. Juha Aintila oli SPU:n hallituksessa ja SPU:n huippupyöräily-yksikössä hallituksen edustajana. Hän oli myös SFI-cykelrådetin varajäsen. Björn Palm oli SFI:n hallituksessa ja toimi SFI-cykelrådetin puheenjohtajana sekä SPU:n sääntö- ja tuomarivaliokunnan jäsenenä. Pasi Ahlroos jatkoi jäsenenä sekä SFI:n cykelrådetissa että NÅID:n hallituksessa. SPU:n kevätkokouksessa oli seuramme valtuutettuna edustajana Juha Aintila ja syyskokouksessa Ville-Pekka Reponen. Lotta Lepistö valittiin SPU:n Vuoden Pyöräilijäksi ja SFI:n Årets Cyklistiksi.

Seuran johtokunta kokoontui vuoden aikana kahdesti ja työskenteli myös sähköpostin, puhelimen ja WhatsAppin välityksellä. Johtokunnan dokumenttien hallintaa varten otettiin käyttöön Google Drive. Johtokuntaan kuuluivat puheenjohtaja Ville-Pekka Reponen, Jukka Ruotsalainen (vara pj.), Joni Lehtola (sihteeri), Anssi Rinne (kilpailutoiminnan vetäjä), Juha Aintila, Jukka-Pekka Ruippo ja Veera Sylvius. Taloudenhoitajana toimi Jari Kulmala, kirjanpitäjänä Olli Heikurinen ja toiminnantarkastajana Juha Sameri sekä varatoiminnantarkastajana Marlene Saracino.