Vuosikertomus 2005

IK-32 on Suomen suurimpia pyöräilyseuroja. Vuonna 2005 45 seuran ajuria lunasti kilpailulisenssin. Kuluneella kaudella seurassa oli juniorijäseniä 22, aikuisia perusjäseniä 55, Senior Gilletin jäseniä 19, kunniajäseniä 9 ja kannatusjäseniä 44. Yhteensä seurassa oli 148 jäsentä.

Iikoolainen Elite Miehet team koostui ajureista Pasi Ahlroos, Marko Törmänen ja Aleksi Hoffman.

Junior team -jäseniä olivat: Risto Aaltio M18, Oscar Sykäri M18, Aino Huxley N18, Heini Salovaara N18, Jonna Somervuori N18 ja Laura Lilja N16.

Sponsorimme olivat kaudella 2005 Enfo Disnet Fototapio, Lumene, Patrol / Scott ja Shimano Service Center / Hallman Sports.

Toimintavuonna IK-32 sijoittui edellisen vuoden tapaan Pyöräilyunionin toimintapistekilpailussa kolmanneksi. SM/ISM -mitalitilastossa kolmostilalla mitaleiden määrällä mitattuna (kultamitalien määrässä olimme neljäs).

Juniorien Kultainen kampi cupin seurakilpailun sijoitus romahti viime vuoden ykköstilasta sijalle 11. juniorien vähäisyyden johdosta. Cupin eri lajeissa ja sarjoissa kolmen parhaan joukkoon pääsivät Silla Tenkula (N16 / rata 1.), Laura Lilja (N16 / mtb 3.) ja Aleksi Tyrni (M16 / mtb 1.).
Maantie Cupissa eivät toimintavuonna ajurimme sijoittuneet kolmen kärkeen.
Masters Cupin seurakilpailussa IK-32 oli toinen. Omassa sarjassaan kolmen kärkeen sijoittui Mari Marttinen (N30 / 2.), Mikko Kivi (M35 / 1.), Asko Sneck (M35 / 2.), Kari Kasanen (M40 / 2.), Jari Kulmala (M40 / 3.), Ano Korhonen (M50 / 2.) ja Bror Westerberg (M70 / 3.).
Etelä-Suomen aluemestaruuskisoissa IK-32 vei eniten voittoja ja mitaleita, yhteensä 31 kpl (kulta 17, hopea 11, pronssi 3 kpl).
Etelä-Suomen Avanti cupin luokkavoittajia olivat Heini Salovaara (N18), Jari Kulmala (M40) ja Silla Tenkula (N16).
Maastopyöräilyn XC cupissa kolmen parhaan joukkoon sijoittuivat Aleksi Tyrni (M16 / 1.), Laura Lilja (N16 / 2.) ja Jonna Somervuori (N18 / 2.).
DownHill cupiin ei osallistunut yhtään seuramme ajuria.
Elite-lisenssi säilyi kauden näyttöjen perusteella Pasi Ahlroosilla ja Marko Törmäsellä sekä hakemuksesta Niko Meriläisellä ja Jukka Ruotsalaisella.

Matti Lehikoinen polki kolmeen otteeseen kymmenen joukkoon (7., 7., 6.) mtb down hill Maailman cupissa, ollen edellisvuoden tapaan 11. cupin yhteistuloksissa. Matti osallistui DH MM-kilpailuihin Livignossa Italiassa ollen 20. sijalla. EM- ja PM-kilpailut jäivät väliin loukkaantumisen vuoksi.

Risto Aaltio osallistui Suomen maantiemaajoukkueen mukana kolmeen juniorien maailman cupin tai kv kilpailuun. Risto voitti kortteliosuuden etappiajossa Latviassa. Oscar Sykäri osallistui Suomen maantiemaajoukkueen mukana nelipäiväiseen etappikilpailuun Puolassa sekä etappiajoon Latviassa.

SM-mitalitilastossa IK-32 oli kolmas kerättyään 25 mitalia, joista 9 kultaa, 9 hopeaa ja 7 pronssia.

• MTB XC N18 Jonna Somervuori

• Aika-ajo 500 m N18 Heini Salovaara
  • Takaa-ajo 3 000 m N18 Heini Salovaara
  • Takaa-ajo 3 000 m M18 Antti Kutinlahti
  • Joukkuetakaa-ajo 4 000 m M Pasi Ahlroos, Risto Aaltio, Marko Törmänen, Niko Meriläinen

ISM-mitalitilastossa IK-32 oli toinen kerättyään 12 mitalia, joista 4 kultaa, 1 hopeaa ja 7 pronssia.

• MTB XC M30 Pasi Ahlroos
  • Aika-ajo M40 Kari Kasanen
  • Takaa-ajo 3 000 m M30 Pasi Ahlroos

ISM-hopeaa voittivat:

• Takaa-ajo 3 000 m M30 Marko Törmänen

ISM-pronssia voittivat:

• Aika-ajo M50 Ano Korhonen
  • Aika-ajo M70 Bror Westerberg
  • Maantieajo N30 Mari Marttinen
  • Maantieajo M35 Asko Sneck
  • Maantieajo M70 Bror Westerberg
  • Aika-ajo 500 m M50 Robert Segercrantz
  • Aika-ajo 1 000 m M30 Pasi Ahlroos

Pasi Ahlroosin seurassamme saavuttama SM-/ISM-mitalimäärä 45 (27+7+11) on edellisvuoden tapaan uusi ennätyslukema.

Seuran ajurit ajoivat eri luokissa yhteensä 33 kansallista voittoa, 46 toista ja 27 kolmatta sijaa. IK-32:n miesten joukkue oli toinen Länsiväylä-etappiajon joukkuekilpailussa.

IK-32 järjesti 2005 seuraavat SM-, kansalliset- ja alueelliset kilpailut (lähtijät):

SM-kilpailut:

• 13.8. Paritempo, Siuntio (18 paria)

Länsiväylä-etappiajot:

• 18.6. Panther-ajot, Solvalla (174)
  • 19.6. Hesburger-tempo, Järvenperä (169)

Alueellisen Avanti-cupin osakilpailut (samalla AM-kilpailut):

• 17.5. Aika-ajokilpailu, Espoo, Nupuri
  • 18.8. Ratakilpailu, Helsingin Velodromi

Velo cup -osakilpailujen järjestelyihin Helsingin Velodromilla osallistuimme osana Velo-80:a.

Seuran harjoitus/kilpailusarjoissa Lumene cup (33 osallistujaa) järjestettiin yhdeksän ja nuorten Lumene Mini cup (4 osallistujaa) neljä osakilpailua.

Valmennustoiminta ja seuran yhteinen harjoittelu oli muutenkin kaikissa ikäluokissa aktiivista ja monipuolista, mikä näkyi kaudella tuloksissa useissa eri pyöräilylajeissa. Oma säännöllinen spinning-toiminta (kaksi viikkovuoroa) Solvallan urheiluopiston tiloissa. Muita viikoittaisia harjoituksia olivat yhteislenkit sunnuntaisin. Omien ajureiden kunnon testaustoimintaa jatkettiin seuran ergometrilla, laktaatin mittauksin sekä analyysiohjelmistolla Solvallan Urheiluopistolla. Ville Schoultz vastasi testaustoiminnasta.

Keväällä ja syksyllä järjestettiin nuorten jumppa- ja pelitoimintaa. Nuorten maastopyöräkoulu Aleksi Tyrnin ja Oscar Sykärin johdolla keräsi parhaimmillaan kymmenisen nuorta ajamaan Tillinmäen metsäpolkuja.

Yhteys- ja inspiraatiolehti Iikoolaisen 12. vuosikerta jaettiin kaikille jäsenille. Iikoolainen ilmestyi kuudetta vuotta A4-kokoisena ja täysin tietokonepohjaisesti taitettuna sekä painolaitoksessa painettuna ja viimeisteltynä. Varsinaisia numeroita ilmestyi neljä, joista yksi oli kaksoisnumero. Lehtien sisällön ideoi Pasi Ahlroos, materiaalin keräämisen ja käsittelyn hoitivat Jukka Ruotsalainen ja Antero Hoffman, lehden ulkoasusta ja taittamisesta huolehti Antero Hoffman. Painotyö teetettiin Sokonet Oy:ssä.

Seuran monipuolisista ja ajantasaisista Internet-sivuista vastasi Timo Ekegren.

Seuran strategioita, taktiikkaa, vastuunjakoja sekä muuta olennaista pohdittiin ”tulevaisuuspalaverissa” keväällä ennen kilpailukautta.
Seuran perinteinen joulujuhla vietettiin lauantaina 17.12. Thorstorpin nuorisotalolla Leppävaarassa.
Senior Gillet -toiminta oli erittäin vähäistä.
Seura osallistui keväällä Helsingin pyörämessuille omalla osastollaan.

Suomen pyöräilyunionin hallituksessa toimi Antero Hoffman, maantiejaoksessa Olli Heikurinen, master-jaoksessa Robert Segercrantz sekä nuorisojaoksen puheenjohtajana Pasi Ahlroos, joka oli jäsenenä myös Suomen pyöräilyunionin tiedotus- sekä kehittämis- ja yhteistyövaliokunnassa.

Seuran johtokunta kokoontui kauden aikana neljä kertaa. Kauden aikana johtokunnan jäsenet pitivät tiiivistä yhteyttä puhelimen, faxin, sähköpostin ja epävirallisten tapaamisten avulla.
Johtokuntaan kuuluivat puheenjohtaja Pasi Ahlroos, Olli Heikurinen (varapj.), Pekka Aaltio, Antero Hoffman, Kim Laukonlinna, Sakari Lilja ja Jukka Somervuori sekä varajäseninä Kari Kasanen ja Jukka Ruotsalainen. Kirjanpitäjänä toimi Göta Ahlroos ja tilintarkastajina Ilkka Kivistö ja Arja Mikkola.

Helsinki 1.1.2006