Vuosikertomus 2000

IK-32 on Suomen ylivoimaisesti suurin pyöräilyseura. Vuonna 2000 106 seuran ajuria lunasti kilpailulisenssin.

Juniorijäseniä 67, aikuisia perusjäseniä 52, Senior Gilletin jäseniä 19, kunniajäseniä 8 ja kannatusjäseniä 120. Yhteensä seurassa oli 266 jäsentä.

Keskuudestamme poistui 23.6.2000 entinen ajuri Stig Salomonsson, joka parikymmentä vuotta aiemmin oli merkittävässä roolissa seuran tehdessä laajan Puch-pyöräsopimuksen.

Vuoden 2000 vuosikokous antoi johtokunnalle valtuudet päättää seuran erosta SFI-järjestöstä, mikäli epäoikeudenmukaiseen ja mielivaltaiseen kohteluun ei saada muutosta. Johtokunta päättikin keväällä vielä SFI:n nimitykset kuultuaan ja saatuaan vastauksen tiedusteluun, että seura eroaa SFI:stä, mikä välittömästi pantiin toimeen.

Elite-2000 team koostui seuraavista ajureista: Sirpa Kouko N, Katja Pakarinen N, Pasi Ahlroos Elite ja Juha Aintila Elite. Junior-2000 team jäseniä olivat: Annina Kosonen N16, Niko Meriläinen M18, Antti Kosonen M16 ja Aleksi Hoffman M14.

Kauden 2000 sponsorit olivat vakuutusyhtiö Tapiola, Patrol/Scott, Ålandsbanken, Merlin Systems, Fortum, Yhdyshuolto, Ikkunanpuhdistusliike Kaleva, Twin Systems, MTV3 Tekstikanava, Orion / Beko Strong, YIT, Espoon Sähkö, Tapiolan Pyörähuolto, Rivoli Hotels, Nokian Renkaat ja Espoontorin Hesburger.

Toimintavuonna IK-32 piti edelleen Suomen ykkösseuran aseman, josta merkkeinä Pyöräilyunionin toimintapistekilpailun ylivoimainen voitto (yli kaksinkertainen määrä pisteitä toiseksi tulleeseen verrattuna) ja SM/ILM -mitalitilaston selkeä ykköstila. Kahden vuoden tauon jälkeen Pyöräilyunioni nimesi vuoden pyöräilyseuran (IK-32 v.1997), joksi valittiin Turun Urheiluliitto. Valintaa ei Pyöräilyunioni ole perustellut, mutta seuran menestykseen se ei näytä perustuvan.

Juniorit voittivat ylivoimaisesti Junior Cupin seurakilpailun ja seuralle tittelin ’Suomen paras junioriseura’. Cupin eri sarjoissa kolmen parhaan joukkoon pääsivät Topi Sykäri I M10, Anni Korhonen I, Mariko Sero III N12, Risto Aaltio I, Niko Salkola II M12, Emmi Heikkinen III N14, Aleksi Hoffman I, Antti Nissilä II M14, Annina Kosonen II N16, Pekka Jääskeläinen II M16.
Maantie cupissa Naisten luokan voitti Sirpa Kouko ja Elite-luokassa Pasi Ahlroos oli seitsemäs.
Ikämiehet ja -naiset voittivat Masters Cupin ensimmäistä kertaa. Omissa sarjoissaan kärjessä olivat Merja Puromies II, Kirsti Pyykkönen III N40, Pasi Ahlroos III M30, Lauri Puranen I, Toivo Outinen II M60, Bror Westerberg II M65.
Etelä-Suomen aluemestaruuskisoissa IK-32 vei leijonanosan kaikista voitoista ja mitaleista, yhteensä 130 kpl (kulta 51, hopea 46, pronssi 33 kpl).
Etelä-Suomen Corratec cupin seurakilpailu voitettiin ylivoimaisesti. Luokkavoittajia cupissa olivat Pasi Ahlroos Avoin, Pekka Jääskeläinen M16, Heljä Korhonen N16, Aleksi Hoffman M14, Emmi Heikkinen N14, Risto Aaltio M12, Anni Korhonen N12, Laura Lilja N10.
Maastopyöräilyn XC cupissa kärkisijoille sijoittuivat N18 Elina Malin I, Annina Kosonen II, M14 Aleksi Hoffman I, N14 Sini Ruokonen II, Susanna Salkola III, M12 Risto Aaltio I.
DownHill cupissa Matti Lehikoinen voitti selvästi molemmat oman ikäluokkansa kilpailut, joihin osallistui. Osallistuminen ylempiin ikäluokkiin ja arvokisaosallistumiset estivät täyden cupin ajamisen ja lopullinen sijoitus viides.

Elite-luokan lisenssi myönnettin kauden saavutusten perusteella Pekka Viikarille. Elite-lisenssi säilyi kauden näyttöjen perusteella Pasi Ahlroosilla ja Juha Aintilalla.

Matti Lehikoinen osallistui Down Hill MM-kilpailuun Espanjan Sierra Nevadassa, jossa sijoitus oli 9. luokassa M18. Matti Lehikoinen osallistui myös DH EM -kilpailuihin Ranskassa Vars’ssa (M18/7.).

Pohjoismaisissa mestaruuskisoissa olivat edustajamme:
Maantie Sirpa Kouko (N aika-ajo 12., yhteislähtö 20.).
Maantie Pasi Ahlroos (M30 aika-ajo 1., yhteislähtö 4.), Juha Aintila (M30 aika-ajo 13.), Toivo Outinen (M60 aika-ajo 9., yhteislähtö 11), Lauri Puranen (M60 yhteislähtö 8.), Bror Westerberg (M65 yhteislähtö 5.). Lisäksi joukkuekilpailukultaa saivat Pasi Ahlroos ja Bror Westerberg.
DH: Matti Lehikoinen (M16/1.) ja Jouni Levo (M18/ 4.). Cross country Oslo: Niko Meriläinen (M18/11.), Jonas Bergroth (M16/25.), Antti Kosonen (M16/6.), Annina Kosonen (N16/1.).

Pasi Ahlroos, Sirpa Kouko ja Juha Aintila ovat osallistuneet maantiekilpailuihin Ruotsissa, joista yhdessä Pasi Ahlroos ja Juha Aintila ajoivat joukkueessa yhdessä ruotsalaisen CK Hymerin ajureiden kanssa. Näissä Åstorpsloppetissa Pasi Ahlroos oli tempossa neljäs ja yhteislähdössä hopealla. CK Hymerin Mikael Johansson oli Suomessa Pyhäjärven etappiajossa ajamassa seuramme joukkueessa ja väreissä. Ruotsissa Tidaholmissa järjestettyyn nuorten kuuden päivän etappikilpailuun U6 osallistuivat Emmi Heikkinen (N14/12.), Antti Nissilä (M14/25.) ja Aleksi Hoffman (M14/7.).

SFI:n mestaruuskilpailuihin ei osallistuttu, koska niiden aikana seura ei enää ollut SFI:n jäsen.

SM -mitalitilastossa IK-32 oli ykkönen kerättyään 9 kultaista, 8 hopeista ja 9 pronssista mitalia.

SM-kulta:

• Sirpa Kouko (N maantie, cyclo cross, rata takaa-ajo)
  • Pasi Ahlroos (M cyclo cross)
  • Aleksi Hoffman (M16 cyclo cross)
  • Joukkueajo (N maantie) (Riina Hintukainen, Sirpa Kouko, Katja Pakarinen)
  • Joukkuekilpailu (N aika-ajo) (Merja Kiviranta, Sirpa Kouko, Katja Pakarinen)
  • Joukkuekilpailu (M16 aika-ajo) (Jonas Bergroth, Pekka Jääskeläinen, Antti Kosonen)
  • Joukkueajo (M18 rata 4 km) (Jonas Bergroth, Antti Kosonen, Niko Meriläinen)

SM-hopea:

• Sirpa Kouko (N cross country)
  • Pekka Jääskeläinen (M16 cross country)
  • Annina Kosonen (N16 cyclo cross)
  • Niko Meriläinen (M18 rata 3 km)
  • Mika Kannisto (M18 rata eräajo)
  • Antti Nissilä (M16 rata eräajo)
  • Joukkuekilpailu (N16 aika-ajo) (Heljä Korhonen, Annina Kosonen, Sofie Segercrantz)
  • Joukkueajo (M rata 4 km) (Pasi Ahlroos, Juha Aintila, Niko Meriläinen, Pekka Viikari)

SM-pronssi:

• Sirpa Kouko (N aika-ajo, kriterium)
  • Pekka Jääskeläinen (M16 maantie)
  • Matti Lehikoinen (M18 down hill)
  • Emmi Heikkinen (N16 cyclo cross)
  • Antti Kosonen (M16 cyclo cross, rata 2 km)
  • Pasi Ahlroos (M rata 4 km takaa-ajo)
  • Mika Kannisto (M16 rata eräajo)

ILM -mitalitilastossa IK-32 oli ykkönen kerättyään 20 kultaista, 15 hopeista ja 17 pronssista mitalia.

ILM-kulta:

• Merja Puromies (N40 maantie)
  • Pasi Ahlroos (M30 maantie, aika-ajo, cross country, rata 1 km, rata 3 km)
  • Toivo Outinen (M60 maantie)
  • Anni Korhonen (N12 aika-ajo, rata 2 km)
  • Aleksi Hoffman (M14 cross country)
  • Juha Aintila (M30 rata eräajo)
  • Antti Nissilä (M14 rata 500m, rata 2 km)
  • Risto Aaltio (M12 rata 500m, rata 2 km)
  • Topi Sykäri (M10 rata 2 km)
  • Joukkuekilpailu (N14 aika-ajo) (Emmi Heikkinen, Sini Ruokonen, Susanna Salkola)
  • Joukkuekilpailu (M14 aika-ajo) (Aleksi Hoffman, Antti Nissilä, Mikael Pettersson)
  • Joukkuekilpailu (N12 aika-ajo) (Anni Korhonen, Mariko Sero, Jonna Somervuori)
  • Joukkuekilpailu (M10 aika-ajo) (Emil Riikonen, Topi Sykäri, Otto Tötterman)

ILM-hopea:

• Kirsti Pyykkönen (N40 maantie)
  • Bror Westerberg (M65 maantie)
  • Toivo Outinen (M60 aika-ajo, M50 rata 3 km)
  • Aleksi Hoffman (M14 aika-ajo, rata 500 m, rata 2 km)
  • Topi Sykäri (M10 aika-ajo, rata 500 m)
  • Susanna Salkola (N14 cross country, rata 2 km)
  • Juha Aintila (M30 rata 1 km)
  • Mariko Sero (N12 rata 500 m)
  • Joukkuekilpailu (M12 aika-ajo) (Risto Aaltio, Panu Pitkänen, Niko Salkola)
  • Joukkuekilpailu (N10 aika-ajo) (Laura Lilja, Bianca Sero, Erika Sero)

ILM-pronssi:

• Juha Aintila (M30 maantie, aika-ajo, rata 3 km)
  • Lauri Puranen (M60 maantie, aika-ajo)
  • Merja Puromies (N35 aika-ajo)
  • Bror Westerberg (M65 aika-ajo)
  • Emmi Heikkinen (N14 cross country, rata 2 km)
  • Risto Aaltio (M12 cross country)
  • Juha Sameri (M50 rata 3 km)
  • Sini Ruokonen (N14 rata 500 m)
  • Anni Korhonen (N12 rata 500 m)
  • Niko Salkola (M12 rata 500 m, rata 2 km)
  • Jonna Somervuori (N12 rata 2 km)
  • Joukkuekilpailu (M12 aika-ajo) (Kim Levander, Markus Sundell, Oscar Sykäri)

Pasi Ahlroos saavutti radalla seuraavat ikämiesten Suomen ennätykset:

• 4 km 5.07,10
  • 5 km 6.25,78
  • 10 km 12.59,51
  • 20 km 26.33,96

Seuran ajurit ajoivat eri luokissa yhteensä 80 kansallista voittoa.

IK-32 järjesti 2000 seuraavat kilpailut (lähtijät):

• 1.6. Hesburger tempo, Nupuri (212), toiseksi suurin kn. kilpailu, suurin kn. aika-ajokilpailu
  • 15.7. ILM -aika-ajo, Kirkkonummi (237)
  • 16.7. ILM -maantie, Solvalla (122)
  • 16.7. Junior Champion race, Solvalla (93)
  • 21.-23.7. Rata-SM/ILM, Helsinki (CCH-yhteistyö) (199)
  • 20.6. Corratec cup osakilpailu AM aika-ajo, Espoonlahti (66)
  • 1.10. SM cyclo cross, Espoo (30)
  • 6 kpl Velo cup osakilpailua Helsingin velodromilla

Masalan koulun ja Kirkkonummen kunnan mestaruuskilpailuista kantoi vastuun seuramme puolesta Juha Sameri.

Ville Pyykkönen, joka täytti 80 v. syksyllä, vastaanotti Suomen pyöräilyunionilta huomionosoituksen SM/ILM-ratakisojen yhteydessä Helsingin Velodromilla. Ville on ainoa elossaoleva, joka on kilpaillut velodromilla sen valmistumisvuonna 1939. Ville on edelleen aktiivisesti mukana seurassa mm. toimitsijana ko. kisoissa sekä huolehti seuran pyörien kunnostamisesta.

Seurastamme oli toimitsijoita mukana Naisten Pyörähdys ja Roller Marathon tapahtumissa sekä avustajia CycloMania -elokuvan kuvauksissa.

Seuran harjoitus/kilpailusarjoissa IK (60 osallistujaa) ja nuorten MM cup (30) järjestettiin 13 osakilpailua kummassakin.

Valmennustoiminta ja seuran yhteinen harjoittelu oli muutenkin kaikissa ikäluokissa aktiivista ja monipuolista, mikä näkyi kaudella tuloksissa useissa eri pyöräilylajeissa. Seuran ajureita osallistui myös Pyöräilyunionin ja SFI:n järjestämille talvi- ja kevätleireille kotimaassa ja Mallorcalla. Oma säännöllinen spinning-toiminta (neljä viikkovuoroa) kevätkauden Pitäjämäen vuokratiloissa ja syksyllä vuokratiloissa Katajanokalla. Muita viikottaisia harjoituksia olivat yhteislenkit lauantaisin ja sunnuntaisin ja talvikaudella kaksi eri viikottaista jumpparyhmää.

SPU:n kansallisen projektin mukaisiin Minni ja Mikki -harjoituksiin osallistui parikymmentä 7-12 -vuotiasta. Harjoituksia vetivät Pasi Ahlroos, Maarit Mäkeläinen, ?? ja Matti Kannisto.

Yhteys- ja inspiraatiolehti Iikoolainen jaettiin kaikille jäsenille. Vuoden alussa Iikoolainen uudistui: koko kasvoi A4-kokoiseksi ja ulkoasu kohentui merkittävästi, kun toteutuksessa siirryttiin täysin tietokonepohjaiseen taittoon ja painotyössä talkoilla monistamisesta painolaitokseen. Varsinaisia numeroita ilmestyi viisi ja lisenssiajureille suunnattuja b-numeroita kaksi. Lehtien sisällön ovat ideoineet Pasi Ahlroos ja Sirpa Kouko, materiaalin keräämisen ja käsittelyn hoitivat Juha Aintila ja Antero Hoffman, lehden ulkoasusta, taittamisesta ja painamisesta on huolehtinut Mikko Salmela.

Seuran Internet-sivuista vastasi Aaro Tuominen.

Seuran strategioita, taktiikkaa, vastuunjakoja sekä muuta olennaista pohdittiin ’tulevaisuuspalavereissa’ kahdesti; keväällä ennen kilpailukautta ja syksyllä kauden jälkeen.
Toukokuussa järjestettiin jäsenille 15 osallistujaa kerännyt ensiapukurssi.

Seuran perinteinen joulujuhla vietettiin lauantaina 16.12. Laaksolahden monitoimitalossa. Juhlassa palkittiin kilpailutulosten perusteella seuran kultaisella ansiomerkillä Katja Pakarinen ja hopeisella Matti Lehikoinen. Seuran viiri luovutettiin Olli Heikuriselle seuran hyväksi tehdystä työstä mm. kilpailujen tulospalvelussa.

Suomen Pyöräilyunionin nuorisojaoksessa toimi Pasi Ahlroos varapuheenjohtajana.

Seuran johtokunta kokoontui kauden aikana varsinaiseen kokoukseen 6 kertaa. Tämän lisäksi kokoonnuttiin kerran päättämään lopullisesti SFI-jäsenyyden jatkamisesta. Kauden aikana johtokunnan jäsenet pitivät myös tiivistä yhteyttä puhelimen, faxin, sähköpostin ja epävirallisten tapaamisten avulla.
Johtokuntaan kuuluivat puheenjohtaja Anders Pihlflyckt ja jäseninä Juha Sameri, Pasi Ahlroos, Göta Ahlroos, Sirpa Kouko, Olli Heikurinen ja Antero Hoffman sekä varajäseninä Toivo Outinen ja Kim Laukonlinna. Kirjanpitäjänä toimi Matti Wuori ja tilintarkastajina Matti Tuominen ja Arja Mikkola.

Idrottsklubben-32 ry-rf johtokunta