Vuosikertomus 2004

IK-32 on Suomen suurimpia pyöräilyseuroja. Vuonna 2004 53 seuran ajuria lunasti kilpailulisenssin. Kuluneella kaudella seurassa oli juniorijäseniä 30, aikuisia perusjäseniä 56, Senior Gilletin jäseniä 25, kunniajäseniä 9 ja kannatusjäseniä 59. Yhteensä seurassa oli 179 jäsentä.

Iikoolainen Elite Miehet team koostui ajureista Pasi Ahlroos, Niko Meriläinen ja Marko Törmänen. Junior team -jäseniä olivat: Aleksi Hoffman M18, Antti Nissilä M18, Risto Aaltio M16, Panu Pitkänen M16, Oscar Sykäri M16 ja Jonna Somervuori N16.

Sponsorimme olivat kaudella 2004 BikePlanet; Fototapio, Kemira Oy, Michelin renkaat, Noiro/Lumene, Proact, Shimano Service Center/ Hallman Sports, Trek, ja Ålandsbanken.

Toimintavuonna IK-32 menetti ensi kerran vuoden 1997 jälkeen Suomen ykkösseuran aseman, sijoittuen Pyöräilyunionin toimintapistekilpailussa kolmanneksi. SM/ILM -mitalitilastossa olimme edelleen ykköstilalla mitaleiden määrällä mitattuna (kultamitalien määrässä olimme toisena).

Juniorit voittivat Kultainen kampi cupin kahden lajin seurakilpailun ja olivat yhdessä lajissa kolmansia ansaiten näin seuralle tittelin ’Suomen paras junioriseura’. Cupin eri lajeissa ja sarjoissa kolmen parhaan joukkoon pääsivät Emilia Riikonen (N10 / rata 3.), Iiris Aaltio (N12 / rata 1.), Laura Lilja (N14 / rata 1., mt 2., mtb 1.), Jonna Somervuori (N16 / rata 1., mt 1., mtb 1.), Silla Tenkula (N16 / rata 3.), Aino Huxley (N16 / mt 3., mtb 2.), Risto Aaltio (M16 / rata 1., mt 2., mtb 2.), Anton Aro (M16 / rata 3.), Oscar Sykäri (M16 / mtb 1.), Aleksi Tyrni (M16 / mtb 3.).
Maantie cupissa Naisten/N18 -luokassa Heljä Korhonen sijoittui jaettulle 3:lle tilalle.
Masters Cupin seurakilpailussa IK-32 oli toinen. Omassa sarjassaan kolmen kärkeen sijoittui Asko Sneck (M35 / 1.)), Kari Kasanen (M40 / 1.) ja Toivo Outinen (M65 / 2.)
Etelä-Suomen aluemestaruuskisoissa IK-32 vei eniten voittoja ja mitaleita, yhteensä 43 kpl (kulta 22, hopea 10, pronssi 11 kpl).
Etelä-Suomen Avanti cupin luokkavoittajia olivat Aleksi Hoffman (M18), Jonna Somervuori (N16) ja Laura Lilja (N14).
Maastopyöräilyn XC cupissa kolmen parhaan joukkoon sijoittuivat Oscar Sykäri (M16 / 1.), Klaus Laine (M40 / 1.), Jonna Somervuori (N16 / 1.) ja Aino Huxley (N16 / 3.).
DownHill cupissa Matti Lehikoinen (M) sijoittui seitsemänneksi ajettuaan vain kaksi osakilpailua.
Cyclo cross cupissa kärkeen sijoittuivat Oscar Sykäri (M16 / 1.), Aleksi Tyrni (M16 / 2.), Jonna Somervuori (N16 / 1.), Laura Lilja (N16 / 2.) ja Marko Törmänen (M / 2.).

Suomen Pyöräily Unioni valitsi Matti Lehikoisen vuoden pyöräilijäksi. Suomen Pyöräily Unionin nuorisojaosto valitsi Laura Liljan vuoden tyttöpyöräilijäksi. Elite-lisenssi säilyi kauden näyttöjen perusteella Niko Meriläisellä, Antti Lehikoisella, Pasi Ahlroosilla ja Aleksi Hoffmanilla sekä anomuksesta Jukka Ruotsalaisella ja Marko Törmäsellä.

Matti Lehikoinen osallistui DH MM-kilpailuihin Les Getsissä, Ranskassa (M/14.) ja EM-kilpailuihin Walbrzychissä, Puolassa (M/67.). EM-kilpailun finaalilaskussa rengasrikko pilasi Matin mitalihaaveet, sillä nuorukainen oli ollut aika-ajossa toisena. Aleksi Hoffman osallistui juniorien XC EM-kilpailuihin Walbrzychissä, Puolassa (M18/30.).

Pohjoismaisiin mestaruuskisoihin osallistui Pasi Ahlroos a-a (M30/1.) mt (M30/17), Marko Törmänen a-a (M30/6) mt (M30/23) sekä toivo Outinen a-a (M65/8) mt (M65/7).

Matti Lehikoinen polki kolmeen otteeseen kymmenen joukkoon (7, 9, 10) mtb down hill Maailman cupissa, ollen lopulta cupin yhteistuloksissa 11.

Aleksi Hoffman osallistui Suomen maantiemaajoukkueen mukana neljään juniorien maailman cupin tai kv kilpailuun. Aleksi polki myös yhden mtb xc MC-osakilpailun Itävallassa (M18/8). Ruotsissa Tidaholmissa järjestettyyn nuorten kuuden päivän etappikilpailuun U6 Cycle Tour osallistuivat maajoukkueessa Risto Aaltio (M16special/29), Aino Huxley (N16/30.), Jonna Somervuori (N16/17.). Risto osallistui myös maajoukkueen mukana Ruotsissa Svanesunds 3-dagars etappiajoon (M16/24). Myös Niko Meriläinen osallistui Suomen maajoukkueen mukana kahteen U23-luokan kv-etappiajoon.

SM-mitalitilastossa IK-32 oli toinen kerättyään 30 mitalia, joista 13 kultaa, 9 hopeaa ja 8 pronssia.

• Maantieajo N16 Jonna Somervuori
  • Aika-ajo M18 Aleksi Hoffman
  • Aika-ajo N16 Jonna Somervuori – Joukkuekilpailu N16 Aino Huxley, Anni Korhonen, Jonna Somervuori
  • Joukkuekilpailu M16 Risto Aaltio, Anton Aro, Oscar Sykäri

• Paritempo Elite Pasi Ahlroos, Marko Törmänen
  • Maantieajo M16 Oscar Sykäri
  • Joukkuekilpailu M18 Risto Aaltio, Aleksi Hoffman, Antti Nissilä
  • Rata joukkueajo Elite Pasi Ahlroos, Juha Aintila, Aleksi Hoffman, Marko Törmänen
  • Rata 2 km takaa-ajo M16 Anton Aro
  • Rata 2 km takaa-ajo N16 Aino Huxley
  • Rata eräajo M16 Panu Pitkänen
  • Mtb marathon (Elite/Valio) Aleksi Hoffman

ILM -mitalitilastossa IK-32 oli toinen kerättyään 17 mitalia, joista 6 kultaa, 5 hopeaa ja 6 pronssia.

ILM-kultaa voittivat:

• Maantieajo M30 Pasi Ahlroos
  • Rata 3 km takaa-ajo M30 Pasi Ahlroos
  • Rata 500 m aika-ajo N12 Iiris Aaltio
  • Rata eräajo M30 Juha Aintila
  • Mtb xc N14 Laura Lilja

ILM-hopeaa voittivat:

• Maantieajo N14 Laura Lilja
  • Rata 3 km takaa-ajo M30 Marko Törmänen
  • Rata 2 km aika-ajo N14 Laura Lilja
  • Rata 1 km aika-ajo M30 Juha Aintila
  • Rata 500 m aika-ajo N14 Laura Lilja

ILM-pronssia voittivat:

• Maantieajo M65 Toivo Outinen
  • Aika-ajo M65 Toivo Outinen
  • Rata 2 km aika-ajo N10 Emilia Riikonen
  • Rata 1 km aika-ajo M30 Pasi Ahlroos
  • Rata 500 m aika-ajo N10 Emilia Riikonen

Pasi Ahlroosin seurassamme saavuttama SM-/ILM mitalimäärä 38 (23 + 6 + 9) nousi tällä kaudella ohi Kirsti Pyykkösen aikaisemman mitalimäärä ennätyksen 35 (6 + 16 + 13).

Seuran ajurit ajoivat eri luokissa yhteensä 53 kansallista voittoa, 49 toista ja 25 kolmatta sijaa.

IK-32:n miesten joukkue voitti Länsiväylä etappiajon joukkuekilpailun.

IK-32 järjesti 2004 seuraavat kansalliset ja alueelliset kilpailut (lähtijät):
Länsiväylä -etappiajot:

• 19.6. Hesburger tempo, Bemböle (190)
  • 20.6. Siuntion ajot, Siuntio (114)

Alueellisen Avanti cupin osakilpailut (samalla AM-kilpailut):

• 8.6. Aika-ajo-kilpailu, Solvalla
  • 13.7. Rata-kilpailu, Helsingin velodrom

Seuran harjoitus/kilpailusarjoissa Lumene cup (36 osallistujaa) ja nuorten Lumene Mini cup (6 osallistujaa) järjestettiin yhdeksän osakilpailua.

Valmennustoiminta ja seuran yhteinen harjoittelu oli muutenkin kaikissa ikäluokissa aktiivista ja monipuolista, mikä näkyi kaudella tuloksissa useissa eri pyöräilylajeissa. Oma säännöllinen spinning-toiminta (kaksi viikkovuoroa) vuokratiloissa Katajanokalla, siirtyen syksyllä Solvallan urheiluopiston tiloihin. Muita viikoittaisia harjoituksia olivat yhteislenkit sunnuntaisin ja talvikaudella viikoittainen jumpparyhmää. Omien ajureiden kunnon testaustoimintaa jatkettiin seuran ergometrilla, laktaatin mittauksin sekä analyysiohjelmistolla. Klaus Laine huolehti testaustoiminnasta.

SPU:n kansallisen Fillarinappula-projektin mukaisiin Minni ja Mikki -harjoituksiin osallistui säännöllisesti muutamia 7-12 -vuotiasta. Vastaavasti toimi SPU:n Kilpapyöräkoulun mukainen N/M14-16 ajurien ryhmä.

Yhteys- ja inspiraatiolehti Iikoolainen jaettiin kaikille jäsenille. Iikoolainen ilmestyi viidettä vuotta A4-kokoisena ja täysin tietokonepohjaisesti taitettuna sekä painolaitoksessa painettuna ja viimeisteltynä. Varsinaisia numeroita ilmestyi viisi ja lisäksi aiempien b-numeroiden tilalla levitettiin seuran internet-sivuilla vastaava materiaali. Lehtien sisällön on ideoinut Pasi Ahlroos, materiaalin keräämisen ja käsittelyn hoitivat Asko Sneck ja Antero Hoffman, lehden ulkoasusta ja taittamisesta on huolehtinut Antero Hoffman. Painotyö teetettiin Sokonet Oy:ssä.

Seuran Internet-sivuista vastasi Timo Ekegren.

Seuran strategioita, taktiikkaa, vastuunjakoja sekä muuta olennaista pohdittiin ensin ’tulevaisuuspalaverissa’ keväällä ennen kilpailukautta ja syksyllä kauden jälkeen.

Seuran perinteinen joulujuhla vietettiin lauantaina 20.11. Jupperin yhteistuvalla.
Senior Gillet täytti 50 vuotta, mutta juhlallisuuksia ei kysynnän ja resurssien puutteen vuoksi järjestetty.

Seura osallistui keväällä Helsingin pyörämessuille omalla osastollaan.

Suomen pyöräilyunionin hallituksessa toimi Antero Hoffman, maantiejaoksessa Olli Heikurinen, master-jaoksessa Robert Segercrantz sekä nuorisojaoksen puheenjohtajana Pasi Ahlroos, joka oli jäsenenä myös Suomen pyöräilyunionin tiedotusvaliokunnassa.

Seuran johtokunta kokoontui kauden aikana varsinaiseen kokoukseen neljä kertaa. Kauden aikana johtokunnan jäsenet pitivät myös tiivistä yhteyttä puhelimen, faxin, sähköpostin ja epävirallisten tapaamisten avulla.
Johtokuntaan kuuluivat puheenjohtaja Anders Pihlflyckt ja jäseninä Pasi Ahlroos (varapj.), Olli Heikurinen, Antero Hoffman, Jorma Kosonen, Sakari Lilja ja Pekka Aaltio sekä varajäseninä Kari-Jukka Teräväinen ja Jukka Somervuori. Kirjanpitäjänä toimi Göta Ahlroos ja tilintarkastajina Ilkka Kivistö ja Arja Mikkola.

Helsinki 1.1.2005
Idrottsklubben-32 ry-rf johtokunta