Vuosikertomus 2003

IK-32 on Suomen suurin pyöräilyseura. Vuonna 2003 82 seuran ajuria lunasti kilpailulisenssin.
Kuluneella kaudella seurassa oli juniorijäseniä 45, aikuisia perusjäseniä 66, Senior Gilletin jäseniä 29, kunniajäseniä 9 ja kannatusjäseniä 71. Yhteensä seurassa oli 220 jäsentä.

Iikoolainen Elite Miehet team koostui ajureista Pasi Ahlroos, Jonas Bergroth ja Marko Törmänen. Junior team -jäseniä olivat: Aleksi Hoffman M18, Antti Nissilä M18, Risto Aaltio M16, Panu Pitkänen M16 ja Oscar Sykäri M16.

Sponsorimme olivat kaudella 2003 BikePlanet, Fototapio, Helsingin Mattotyö ja Myynti, Ikkunanpuhdistusliike Kaleva, Kemira Oy, Michelin renkaat, MTV3 Tekstikanava, Noiro/Lumene, Proact, Skaala, Suomen kuvalehti, Tapiola, Trek, Twin Systems ja Ålandsbanken.

Toimintavuonna IK-32 piti edelleen Suomen ykkösseuran aseman, josta merkkeinä Pyöräilyunionin toimintapistekilpailun voitto ja SM/ILM -mitalitilaston ykköstila mitaleiden määrällä mitattuna (kultamitalien määrässä olimme kolmansia).

Juniorit voittivat Kultainen kampi cupin kaikkien kolmen lajin seurakilpailut ja seuralle tittelin ’Suomen paras junioriseura’. Cupin eri lajeissa ja sarjoissa kolmen parhaan joukkoon pääsivät Jonna Somervuori (N16 1./mt, 3./rata, 1./xc), Topi Sykäri (M14 3./mt, 1./rata, 3./xc), Anton Aro (M14 2./rata), Risto Aaltio (M16 1./rata, 3./xc), Panu Pitkänen (M16 2./rata), Iiris Aaltio (N12 1./xc), Laura Lilja (N14 1./xc), Teemu Koivisto (M10 2./xc).
Maantie cupissa Naisten/N18 -luokassa kymmenen parhaan joukkoon sijoittui Heljä Korhonen (7.), ollen paras eritellyssä N18-luokassa. Kilpa/M18-luokan voitti Aleksi Hoffman (M18).
Masters Cupin seurakilpailussa IK-32 oli viides. Omassa sarjassaan kolmen kärkeen sijoittui Asko Sneck (3./M35).
Etelä-Suomen aluemestaruuskisoissa IK-32 vei eniten voittoja ja mitaleita, yhteensä 42 kpl (kulta 23, hopea 9, pronssi 10 kpl).
Etelä-Suomen Merida cupin luokkavoittajia olivat Risto Aaltio (M16), Laura Lilja (N14) ja Jonna Somervuori (N16).
Maastopyöräilyn XC cupissa kolmen parhaan joukkoon ei sijoittunut Iikoolaisia, mikä osaltaan johtui siitä, että N/M16 ja nuoremmat luokat huomioitiin vain Kultainen Kampi cupissa.
DownHill cupissa oli Matti Lehikoinen (M) sijoittui seitsemänneksi ajettuaan vain kaksi osakilpailua.
Cyclo cross cupissa kärkeen sijoittuivat Marko Törmänen (3./M), Aleksi Hoffman (2./M18) ja Risto Aaltio (1./M16), Oscar Sykäri (2./M16) ja Panu Pitkänen (3./M16).

Elite-lisenssi säilyi kauden näyttöjen perusteella Pasi Ahlroosilla, Jonas Bergrothilla ja Filip Bäckströmillä sekä anomuksesta Juha Aintilalla, Antti Lehikoisella ja Marko Törmäsellä. Lisäksi pääosan kaudesta sairauden takia ajamatta olleelle Niko Meriläiselle myönnettiin Elite-lisenssi.
Viime kauden näyttöjen ja hakemuksen perusteella Elite-luokkaan nostettiin Jukka Ruotsalainen.
Pasi Ahlroos osallistui ikämiesten MM-kilpailuihin St. Johan in Tirolissa Itävallassa ollen aika-ajossa (M30/2.) ja maatieajossa (M30/19.).
Matti Lehikoinen osallistui DH MM-kilpailuihin Luganossa, Sveitsissa (M/34.) ja EM-kilpailuihin Grazissa Itävallassa (M/8.).
Aleksi Hoffman osallistui juniorien XC MM-kilpailuihin Luganossa, Sveitsissa (M18/17.) ja EM-kilpailuihin Grazissa, Itävallassa (M18/11.).
Pohjoismaisissa mestaruuskisoissa olivat edustajamme Matti Lehikoinen DH (M/1.), Aleksi Hoffman XC (M18/3.), Risto Aaltio XC (M16/22.), Pasi Ahlroos a-a (M30/1.), mt (M30/1.), Marko Törmänen a-a (M30/3.), mt (M30/33.) ja Toivo Outinen a-a (M65/6.), mt (M65/6.).

CK Hymerin Michael Johansson ajoi järjestämässämme Länsiväylä etappiajossa seuramme joukkueessa ja väreissä.

Suomen maastomaajoukkueen mukana osallistui Aleksi Hoffman Tallinn Red Bulli -kilpailuun (M/3.), Sten Sture -pokalen kilpailuun Uppsalassa (M18/2.) ja Hedeby Max Puls -kilpailuun Vagnhärädissa (M18/1.). Ruotsissa Tidaholmissa järjestettyyn nuorten kuuden päivän etappikilpailuun U6 Cycle Tour osallistui maajoukkueessa Aleksi Hoffman (M18/5.). Heljä Korhonen osallistui maajoukkueessa Panevézys’ssa Liettuassa neljän päivän etappiajoon (N18/44., paras suomalainen).

SM-mitalitilastossa IK-32 oli toinen kerättyään 40 mitalia, joista 10 kultaa, 23 hopeaa ja 7 pronssia.

• Paritempo, M: Pasi Ahlroos, Marko Törmänen
  • Kriterium, M18: Aleksi Hoffman
  • Joukkueajo, 4 km, M: Pasi Ahlroos, Juha Aintila, Aleksi Hoffman, Niko Meriläinen
  • Down Hill, M: Matti Lehikoinen

• Takaa-ajo, 2 km, M16: Antti Kutinlahti
  • Joukkueajo, M18: Antti Kutinlahti, Panu Pitkänen, Oscar Sykäri
  • Joukkuesprint, M: Juha Aintila, Janne Hänninen, Antti Nissilä

ILM -mitalitilastossa IK-32 oli toinen kerättyään 19 mitalia, joista 7 kultaa, 7 hopeaa ja 5 pronssia.

ILM-kultaa voittivat:

• Cross Country, M14: Topi Sykäri
  • Takaa-ajo, 3 km, M30: Juha Aintila
  • Joukkuekilpailu, M10: Hans Laine, Teemu Koivisto, Valtteri Rimpilä

Seuran ajurit ajoivat eri luokissa yhteensä 53 kansallista voittoa, 61 toista ja 61 kolmatta sijaa.

IK-32 järjesti 2002 seuraavat kansalliset ja alueelliset kilpailut (lähtijät):
Länsiväylä -etappiajot:

• 16.5. Hesburger tempo, Bemböle (217)
  • 17.5. Siuntion ajot, Siuntio (133)
  • 18.5. Panther ajot, Solvalla (97)

Alueellisen Merida cupin osakilpailut (samalla AM-kilpailut):

• 3.6. Aika-ajo-kilpailu, Solvalla
  • 8.7. Rata-kilpailu, Helsingin velodrom

Velo cup osakilpailujen järjestelyihin Helsingin velodromilla osallistuimme osana Velo-80:a.

Seuran harjoitus/kilpailusarjoissa IK cup (45 osallistujaa) ja nuorten MM cup (10 osallistujaa) järjestettiin yhdeksän osakilpailua.

Valmennustoiminta ja seuran yhteinen harjoittelu oli muutenkin kaikissa ikäluokissa aktiivista ja monipuolista, mikä näkyi kaudella tuloksissa useissa eri pyöräilylajeissa. Oma säännöllinen spinning-toiminta (kaksi viikkovuoroa) vuokratiloissa Katajanokalla. Muita viikoittaisia harjoituksia olivat yhteislenkit sunnuntaisin ja talvikaudella kaksi eri viikoittaista jumpparyhmää. Oma ajureiden kunnon testaustoiminta käynnistettiin hankkimalla ergometri, laktaatin mittausvälineet sekä analyysiohjelmisto. Klaus Laine huolehti testaustoiminnan käynnistämisestä ja testeistä, joita hyödynsivät useat ajurimme.

SPU:n kansallisen Fillarinappula-projektin mukaisiin Minni ja Mikki -harjoituksiin osallistui säännöllisesti n. kymmenen 7-12 -vuotiasta. Vastaavasti toimi SPU:n Kilpapyöräkoulun mukainen N/M14-16 ajurien ryhmä.

Yhteys- ja inspiraatiolehti Iikoolainen jaettiin kaikille jäsenille. Iikoolainen ilmestyi neljättä vuotta A4-kokoisena ja täysin tietokonepohjaisesti taitettuna sekä painolaitoksessa painettuna ja viimeisteltynä. Varsinaisia numeroita ilmestyi viisi ja lisäksi kaksi sähköisenä levitettyä lisenssiajureille suunnattua b-numeroa. Lehtien sisällön on ideoinut Pasi Ahlroos, materiaalin keräämisen ja käsittelyn hoitivat Teija Kiuru ja Antero Hoffman, lehden ulkoasusta ja taittamisesta on huolehtinut Antero Hoffman. Painotyö teetettiin Sokonet Oy:ssä.

Seuran Internet-sivuista vastasi Timo Ekegren.

Seuran strategioita, taktiikkaa, vastuunjakoja sekä muuta olennaista pohdittiin ensin ’tulevaisuuspalaverissa’ keväällä ennen kilpailukautta ja syksyllä kauden jälkeen.

Seuran perinteinen joulujuhla vietettiin lauantaina 13.12. Laaksolahden monitoimitalossa.

Suomen pyöräilyunionin hallituksessa toimi Antero Hoffman, maantiejaoksessa Olli Heikurinen, master-jaoksessa Robert Segercrantz sekä nuorisojaoksen puheenjohtajana Pasi Ahlroos, joka oli jäsenenä myös Suomen pyöräilyunionin tiedotusvaliokunnassa.

Seuran johtokunta kokoontui kauden aikana varsinaiseen kokoukseen neljä kertaa. Kauden aikana johtokunnan jäsenet pitivät myös tiivistä yhteyttä puhelimen, faxin, sähköpostin ja epävirallisten tapaamisten avulla.
Johtokuntaan kuuluivat puheenjohtaja Anders Pihlflyckt ja jäseninä Göta Ahlroos, Pasi Ahlroos (varapj.), Olli Heikurinen, Antero Hoffman, Jorma Kosonen ja Pekka Aaltio sekä varajäseninä Sari Sykäri ja Sakari Lilja. Kirjanpitäjänä toimi Matti Wuori ja tilintarkastajina Ilkka Kivistö ja Arja Mikkola.

Helsinki 1.1.2004
Idrottsklubben-32 ry-rf johtokunta