Vuosikertomus 2002

Vuosi 2002 oli yhdistyksen 70-vuotisjuhlavuosi. Juhlavuoden kunniaksi seura julkaisi historiikin, johon on koottu vuosittaiset tapahtumat seuran pyöräilytoiminnasta, kattavasti hallinnollisia ja pyöräilytilastoja sekä henkilöindeksi. Kirjan sisällön on valtaosin koonnut Pasi Ahlroos ja muutoinkin toteutus tehtiin talkootyönä seuran piirissä painamista lukuun ottamatta. Kirjan painos on 180 kpl.
Suomen pyöräilyunioni valitsi IK-32:n vuoden pyöräilyseuraksi urheilullisten näyttöjen ja junioritoiminnan perusteella.

IK-32 on Suomen ylivoimaisesti suurin pyöräilyseura. Vuonna 2002 97 seuran ajuria lunasti kilpailulisenssin. Kuluneella kaudella seurassa oli juniorijäseniä 54, aikuisia perusjäseniä 67, Senior Gilletin jäseniä 22, kunniajäseniä 8 ja kannatusjäseniä 82. Yhteensä seurassa oli 233 jäsentä.

Iikoolainen Elite Naiset team koostui seuraavista ajureista: Sirpa Ahlroos, Merja Kiviranta, Katja Pakarinen, Elite Miehet team oli Pasi Ahlroos, Pekka Jääskeläinen, Janne Kaikkonen, Antti Lehikoinen, Niko Meriläinen, Marko Törmänen ja Pekka Viikari. Junior team -jäseniä olivat: Jonas Bergroth M18, Aleksi Hoffman M16 ja Antti Nissilä M16.

Kauden 2002 sponsorit olivat ABB, Bike Planet, Fototapio, Ikkunanpuhdistusliike Kaleva, Kemira, Michelin Renkaat, MTV3 Tekstikanava, Noiro/Lumene, Patrol Oy/Scott, Suomen Kuvalehti, Tapiola, Twin Systems ja Ålandsbanken.

Toimintavuonna IK32 piti edelleen Suomen ykkösseuran aseman, josta merkkeinä Pyöräilyunionin toimintapistekilpailun ylivoimainen voitto ja SM/ILM -mitalitilaston ykköstila.

Juniorit voittivat ylivoimaisesti Kultainen kampi cupin seurakilpailun ja seuralle tittelin ’Suomen paras junioriseura’. Cupin eri sarjoissa kolmen parhaan joukkoon pääsivät Iiris Aaltio (1./N10), Erika Sero (3./N10), Laura Lilja (3./N12), Jonna Somervuori (3./N14), Topi Sykäri (1./M12), Risto Aaltio (1./M14) ja Aleksi Hoffman (3./M16).

Maantie cupissa Miesten luokan voitti Pasi Ahlroos ja kymmenen parhaan joukkoon sijoittuivat Niko Meriläinen (5.) ja Janne Kaikkonen (7.). Yhdistetyssä Naisten/N18/M16 -luokassa kymmenen parhaan joukkoon sijoittuivat Aleksi Hoffman (2.) ja Sirpa Ahlroos (4.), eritellyn Naisten luokan voitti Sirpa Ahlroos kolmannen kerran peräkkäin. Kilpa/M18-luokassa kymmenen parhaan joukkoon sijoittuivat Jonas Bergroth (3.) ja Antti Lehikoinen (9.).

Masters Cupissa IK-32 oli hopealla. Omissa sarjoissaan kärjessä olivat Mikko Kivi (1./M30), Lauri Puranen (1./M65) ja Toivo Outinen (3./M65).

Etelä-Suomen aluemestaruuskisoissa IK-32 vei eniten voittoja ja mitaleita, yhteensä 74 kpl (kulta 34, hopea 28, pronssi 12 kpl).

Etelä-Suomen Fillari-lehti cupin seurakilpailussa sijoituimme toiseksi. Luokkavoittajia cupissa olivat Topi Sykäri (M12), Risto Aaltio (M14), Aleksi Hoffman (M16), Pekka Jääskeläinen (M18), Iiris Aaltio (N10), Laura Lilja (N12), Jonna Somervuori (N14), Anna-Stina Tötterman (N16), Sirpa Ahlroos (N).

Maastopyöräilyn XC cupissa kärkisijoille sijoittuivat Anni Korhonen (1./N14), Laura Lilja (2./N14), Jonna Somervuori (2./N16) ja Aleksi Hoffman (1./M16).

DownHill cupissa oli Matti Lehikoinen (M18). Cyclo cross cupissa kärkeen sijoittuivat Aleksi Hoffman (1./M16) ja Risto Aaltio (2./M16).

Elite-luokan lisenssi myönnettiin kauden saavutusten perusteella Jonas Bergrothille, Antti Lehikoiselle, Filip Bäckströmille ja Marko Törmäselle.

Elite-lisenssi säilyi kauden näyttöjen perusteella Pasi Ahlroosilla, Juha Aintilalla, Pekka Jääskeläisellä, Niko Meriläisellä ja Pekka Viikarilla.

Matti Lehikoinen osallistui myös DH MM -kilpailuihin Kaprunissa, Itävallassa (M18/7.).

Pekka Jääskeläinen osallistui juniorien maantieajon MM-kilpailuihin Zolderissa, Belgiassa (M18/30.).

Aleksi Hoffman osallistui juniorien XC EM-kilpailuihin Zürichissä, Sveitsissä (M18/19.).

Seuramme M18 ajurit Jonas Bergroth, Filip Bäckström ja Pekka Jääskeläinen osallistuivat useisiin juniorien maantieajon Maailman cupin osakilpailuihin.

Pohjoismaisissa mestaruuskisoissa oli edustajamme XC:ssä Aleksi Hoffman (M16/1.). Pasi Ahlroos, Janne Kaikkonen ja Niko Meriläinen ovat osallistuneet maantiekilpailuihin Ruotsissa joukkueessa yhdessä ruotsalaisen CK Hymerin ajureiden kanssa. CK Hymerin Marcus Johansson, Michael Johansson ja Rikhard Sjöberg olivat Suomessa järjestämissämme Länsiväylä etappiajossa ajamassa seuramme joukkueessa ja väreissä.

Suomen M16-maajoukkueen mukana osallistui Aleksi Hoffman M16-luokan Grand Prix Matousek -kilpailuun Jevickossa, Tsekissä (M16/10.) ja Sten Sture -pokalen kilpailuun Uppsalassa (M16/aika-ajo 3., yhteislähtö 1.). Ruotsissa Tidaholmissa järjestettyyn nuorten kuuden päivän etappikilpailuun U6 Cycle Tour osallistui Aleksi Hoffman (M16/1.). Helsinki GP kv-ratakisoissa olivat mukana M18-luokassa Filip Bäckström, Aleksi Hoffman ja Antti Nissilä, joka vastasi parhaasta tuloksesta ollen 1 km aika-ajossa toinen. Viron ratamestaruuskilpailuihin Tallinnassa osallistuivat Risto Aaltio (M14) ja Antti Nissilä (M16) parhaiden sijoitusten ollessa eri lajeissa 2-4.

SM -mitalitilastossa IK-32 oli kolmas kerättyään 4 kultaista, 11 hopeista ja 10 pronssista mitalia.

• Rata-aika-ajo 1 km, M16: Antti Nissilä
  • Eräajo, M16: Antti Nissilä
  • Mtb XC M16: Aleksi Hoffman
  • Cyclo cross, M16: Aleksi Hoffman

SM-hopeaa voittivat:

• Joukkuekilpailu, Naiset: Sirpa Ahlroos, Katja Pakarinen, Katariina Laakkonen
  • Maantieajo, M18: Pekka Jääskeläinen
  • Maantieajo, N18: Heljä Korhonen
  • Aika-ajo, N18: Heljä Korhonen
  • Kriterium, M18: Pekka Jääskeläinen
  • Eräajo, M: Janne Hänninen
  • Takaa-ajo 3 km, N: Sirpa Ahlroos
  • Takaa-ajo 2 km, N18: Heljä Korhonen
  • Takaa-ajo 2 km, M16: Antti Nissilä
  • Cyclo cross, M: Pasi Ahlroos
  • Cyclo cross, N16: Jonna Somervuori

SM-pronssia voittivat:

• Joukkuekilpailu, M18: Jonas Bergroth, Filip Bäckström, Pekka Jääskeläinen
  • Ratajoukkue 4km, M18: Jonas Bergroth, Filip Bäckström, Antti Nissilä
  • Ratajoukkue 4km, M: Pasi Ahlroos, Juha Aintila, Jonas Bergroth, Niko Meriläinen
  • Paritempo, N: Sirpa Ahlroos, Katja Pakarinen
  • Maantieajo, M18: Jonas Bergroth
  • Maantieajo, N16: Anna-Stina Tötterman
  • Keirinajo, M: Janne Hänninen
  • Eräajo, M18: Filip Bäckström
  • Cyclo cross, M16: Antti Nissilä
  • Cyclo cross, N16: Anne Kiijärvi

ILM -mitalitilastossa IK-32 oli selvä ykkönen kerättyään 12 kultaista, 7 hopeista ja 9 pronssista mitalia.

ILM-kultaa voittivat:

• Rata-aika-ajo 500 m, N12: Bainca Sero
  • Takaa-ajo 2 km, N19: Erika Sero
  • Mtb XC, M14: Risto Aaltio

Seuran ajurit ajoivat eri luokissa yhteensä 104 kansallista voittoa, 70 toista ja 47 kolmatta sijaa.

IK-32 järjesti 2002 seuraavat kansalliset ja alueelliset kilpailut (lähtijät):

Länsiväylä -etappiajot:

• 15.6. Hesburger tempo, Bemböle (201)
  • 15.6. Siuntion ajot, Siuntio (92)
  • 16.6. Panther ajot, Solvalla (188)

Alueellisen Fillari-lehti cupin osakilpailut (samalla AM-kilpailut):

• 14.5. Aika-ajo-kilpailu, Solvalla
  • 15.8. Rata-kilpailu, Helsingin velodrom

Velo cup osakilpailujen järjestelyihin Helsingin velodromilla osallistuimme osana Velo-80:a.

Seuran harjoitus/kilpailusarjoissa IK cup (48 osallistujaa) ja nuorten MM cup (18 osallistujaa) järjestettiin kymmenen osakilpailua.

Valmennustoiminta ja seuran yhteinen harjoittelu oli muutenkin kaikissa ikäluokissa aktiivista ja monipuolista, mikä näkyi kaudella tuloksissa useissa eri pyöräilylajeissa. Oma säännöllinen spinning-toiminta (neljä viikkovuoroa) vuokratiloissa Katajanokalla. Muita viikottaisia harjoituksia olivat yhteislenkit lauantaisin ja sunnuntaisin ja talvikaudella kaksi eri viikottaista jumpparyhmää.

SPU:n kansallisen Fillarinappula-projektin mukaisiin Minni ja Mikki -harjoituksiin osallistui säännöllisesti yli kymmenen 7-12 -vuotiasta. Vastaavasti toimi SPU:n Kilpapyöräkoulun mukainen N/M14-16 ajurien ryhmä.

Yhteys- ja inspiraatiolehti Iikoolainen jaettiin kaikille jäsenille. Iikoolainen ilmestyi kolmattata vuotta A4-kokoisena ja täysin tietokonepohjaisesti taitettuna sekä painolaitoksessa painettuna ja viimeisteltynä. Varsinaisia numeroita ilmestyi viisi ja lisenssiajureille suunnattuja b-numeroita kaksi. Lehtien sisällön on ideoinut Pasi Ahlroos, materiaalin keräämisen ja käsittelyn hoitivat Teija Kiuru ja Antero Hoffman, lehden ulkoasusta ja taittamisesta on huolehtinut Antero Hoffman. Painotyö teetettiin Sokonet Oy:ssä.

Seuran Internet-sivuista vastasi Timo Ekegren.

Seuran strategioita, taktiikkaa, vastuunjakoja sekä muuta olennaista pohdittiin ensin ’tulevaisuuspalaverissa’ keväällä ennen kilpailukautta ja syksyllä kauden jälkeen järjestettiin johtokunnan pohjustaman ’Strategia 2003’ -työn pohjalta vuoteen 2007 ulottuvaa suunnittelua pohtinut kokous.

Seuran perinteinen joulujuhla vietettiin lauantaina 7.12. Laaksolahden monitoimitalossa.

Seuran historiikki julkistettiin 28.12. pidetyssä kutsuvierastilaisuudessa. Tilaisuudessa palkittiin kilpailutulosten perusteella Aatos ja Aulis Siven seuran kultaisella ansiomerkillä sekä Pentti Balk, Risto Holmsten, Pekka Järvinen, Pekka Jääskeläinen, Thomas Nordström, Sami Ojalainen ja Sven Rönnholm seuran hopeisella ansiomerkillä. Osa palkituista on ansioitunut jo vuosia sitten ja ansiomerkkien myöntämistarve tuli esiin historiikin teon yhteydessä. Merkittävän seuran eteen tehdyn työn perusteella palkittiin seuran viirillä Göta Ahlroos, Antero Hoffman, Kirsti Pyykkönen (ajouran lisäksi), Matti Sivonen (ajouran lisäksi) sekä hopeisella ansiomerkillä Jorma Kosonen, Heikki Hämäläinen (ajouran lisäksi) ja Björn Palm.

Suomen pyöräilyunionin hallituksessa toimi Antero Hoffman, maantiejaoksessa Olli Heikurinen, maastojaoksessa Pekka Aaltio sekä nuorisojaoksessa varapuheenjohtajana Pasi Ahlroos, joka oli jäsenenä myös Suomen pyöräilyunionin oikeusturvalautakunnassa.

Seuran johtokunta kokoontui kauden aikana varsinaiseen kokoukseen viisi kertaa. Kauden aikana johtokunnan jäsenet pitivät myös tiivistä yhteyttä puhelimen, faxin, sähköpostin ja epävirallisten tapaamisten avulla.

Johtokuntaan kuuluivat puheenjohtaja Anders Pihlflyckt ja jäseninä Juha Sameri (varapj), Göta Ahlroos, Pasi Ahlroos, Olli Heikurinen, Antero Hoffman ja Toivo Outinen sekä varajäseninä Jorma Kosonen ja Pekka Aaltio. Kirjanpitäjänä toimi Matti Wuori ja tilintarkastajina Ilkka Kivistö ja Arja Mikkola.

Helsinki 1.1.2003
Idrottsklubben-32 ry-rf johtokunta