Vuosikertomus 2013

IK-32:n jäsenmäärä jatkoi tasaista kasvuaan. Yhteensä 50 seuran ajajaa lunasti SPU:n kilpailulisenssin, mikä nosti seuran kilpailijoiden määrässä mitaten Suomen neljänneksi suurimmaksi seuraksi. Kuluneella kaudella seurassamme oli aikuisia perusjäseniä 118, juniorijäseniä vain 13, kunniajäseniä 12, kannatusjäseniä 12 ja Senior Gilletin jäseniä 12 . Toimintasuunnitelman mukaisesti seura pyrki hankkimaan toiminnalleen uusia tukijoita onnistuen siinä hyvin. Yhteistyökumppaneina kaudella 2013 olivat Bikeboard Center / Focus, Linnakkeen Hammas, SRV, Ilta-Sanomat, Neutech, Enervit ja Oxit Oy. Uusien yhteistyökumppanien tarjoaman taloudellisen tuen avulla seura käynnisti toimintasuunnitelman mukaisesti huippu-urheiluprojektin, jonka myötä seuraan liittynyt Jenni Kukkonen ajoi vahvasti radalla ja mm. voitti 500 m aika-ajon SM-kultaa. Tämä toiminta sai loppuvuodesta jatkoa Elite-joukkueiden saatua vahvistusta Jarmo Rissasesta ja Jutta Niemisestä. Seuran miesten ja naisten Elite-luokkien ajajat jatkoivat kaudella joukkuekilpailumenestystään niin maantiellä kuin radallakin.

Uusien kilpailijoiden ja tuomarien ansiosta seura nousi toimintasuunnitelman mukaisesti Suomen Pyöräilyunionin toimintapistekilpailussa kaksi sijaa viidenneksi. SM/ISM-mitalitaulukossa seura oli seitsemännellä sijalla. Jos huomioidaan vain SM-mitalit, oli vastaava sijoitus meillä myös seitsemäs, kuten myös tilanne samanlaisessa ISM-mitalitaulukossa. Vain kaksi seuraa (CCH ja OPP) saavutti meitä enemmän SM/ISM-mitaleita. Mitaleita meille kertyi yhteensä 31, mutta vähäinen kultaisten mitalien määrä tiputti seuran alas SM/ISM-mitalitaulukoissa.

Seura saavutti lisäksi kaksi MM-mitalia ja yhden PM-mitalin.

MM-kultaa voitti:

• Aika-ajo N30 Riikka Pynnönen
  • Maantieajo N30 Riikka Pynnönen

PM-hopeaa saavutti:

• Aika-ajo M50 Kari Pajanne

• Rata 500 m N-Elite Jenni Kukkonen
  • Joukkuekilpailu N-Elite Emma Sten, Riikka Pynnönen ja Anna Lindström
  • Rata 4000 m joukkueajo Emma Sten, Riikka Pynnönen, Jaana Hyvärinen ja Laura Lilja
  • Cyclocross (2014) N18 Cecilia Aintila

• Maantieajo N-Elite Riikka Pynnönen
  • Rata eräajo N-Elite Jenni Kukkonen
  • Rata 3000 m N-Elite Riikka Pynnönen
  • Rata 4000 m M-Elite Pasi Ahlroos, Olli Aaltonen, Janne Nurminen ja Antero Salvanto
  • Rata 2000 m N16 Cecilia Aintila

• Rata 1000 m M30 Janne Nurminen
  • Rata 3000 m M30 Janne Nurminen
  • Rata 3000 m M40 Antero Salvanto

Seuran naiset kävivät maajoukkueen kanssa kauden aikana muutamissa kansainvälisissä kilpailuissa ulkomailla. Emma Sten osallistui toukokuussa Sveitsissä ajettuun GP Cham-Hagendorniin ja Jaana Hyvärinen kilpaili elokuussa maailmancupissa Ruotsin Vårgårdassa.

Maantiecup-kilpailusarjan naisten luokassa Jaana Hyvärinen sijoittui toiseksi ja Kilpa-luokassa Ville-Pekka Reponen sijoittui kolmanneksi. Mastercup-kilpailusarjassa Kari Pajanne voitti M50-luokan. Ratacup-kilpailusarjassa Antero Salvanto sijoittui toiseksi M40-luokassa ja samaan sijoitukseen ylsivät myös Harry Strömberg luokassa M50 ja Wilma Aintila luokassa N10. Tommi Nieminen oli M40-luokan kolmas. Bianchi-aluecupissa Ville-Pekka Reponen oli Elite-luokan kolmas, Kari Pajanne voitti M50-luokan ja Harry Strömberg oli saman luokan kolmas, Cecilia Aintila voitti N16-luokan ja Wilma Aintila oli N10-luokassa toinen. Sisäpyöräilyn Wattbike-cupissa Harry Strömberg voitti M50-luokan.

SFI:n Sju tusan -valmennusryhmään tuli valituiksi Riikka Pynnönen, Emma Sten, Laura Lilja, Anna Lindström, Merja Kiviranta ja Vilma Alanko. Heistä Riikka ja Emma osallistuivat keväällä SFI:n harjoitteluleirille Mallorcalla. Pasi Ahlroos toimi SFI-leirin vastuullisena vetäjänä. SFI:n mestaruuskilpailut ajettiin elokuussa Uusikaarlepyyssä, jossa seuramme jatkoi varmoja otteitaan ottaen naisten sarjassa voitot ja miesten Elite-sarjassa neloisvoitot niin tempossa kuin maantiellä. Seurasta osallistui toimintasuunnitelman mukaisesti lokakuussa 22 henkilöä SFI:n tuomarikurssille Espoon Kilossa, jossa kouluttajana toimi Björn Palm. Pari henkilöä aloitti kouluttautumisen valmentajiksi SPU:n järjestämillä kursseilla.

IK-32 järjesti 2013 kansallisia ja alueellisia kilpailuja:

• 2.8. Juniorien ISM-aika-ajo, Kirkkonummi, Lapinkylä (101 osallistujaa)
  • 3.8. Juniorien ISM-maantie, Kirkkonummi, Gesterby (98 osallistujaa)
  • 25.6 Bianchi-cup aluekilpailu (AM-aika-ajo), Kirkkonummi, Lapinkylä (37 osallistujaa)
  • 23.7 Bianchi-cup aluekilpailu (AM-rata), Helsinki, Olympiavelodromi (32 osallistujaa)

Velo cup -osakilpailujen järjestelyihin Helsingin Olympiavelodromilla osallistuimme osana Velodrom Finland ry:tä. Lisäksi olimme mukana eri järjestelytehtävissä Giro d’Espoo ja Tour de Helsinki -kuntotapahtumissa. Seura ei ole vielä onnistunut junioripyöräilytoiminnan käynnistämisessä, joka toisi edellytyksiä hakea Espoon kaupungin toiminta-avustusta. Juniorien ISM-kisojen järjestäminen oli kuitenkin askel tämän toiminnan näkyvyyden parantamiseksi.

Valmennustoiminta ja seuran yhteinen harjoittelu oli aktiivista. Omaa säännöllistä spinning-toimintaa oli kolmesti viikossa Masalan LähiTapiola Sport Centerin tiloissa, jossa harjoitusten vetäjänä toimi Pasi Ahlroos (ti ja to) ja Juha Aintila (ke). Spinningpyörät kärsivät talvella ilkivallasta, jonka aiheuttamien kustannusten johdosta harjoituspaikka siirrettiin rakennuksen toiseen kerrokseen. Muita viikottaisia seuran järjestämiä harjoituksia olivat yhteislenkit sunnuntaisin, joissa vetäjinä toimivat Pasi Ahlroos ja Jari Kulmala. Seuran jäsenille järjestettiin keväällä muutama yhteisharjoitus, joissa teemoina oli mm. ylämäkien ajaminen ja loppukirit. Näissä harjoituksissa vetäjinä toimi Kari Pajanne ja Harry Strömberg. Röylän temporadalla ajettiin tänäkin vuonna hyviä aikoja ja Olli Aaltonen kellotti uuden reittiennätyksen 12:33. IK-32:n ajoasut uudistettiin samantyylisiksi kuin vuotta aiemmin käyttöön otetut tempohaalarit. Uusissa ajoasuissa tuodaan toimintasuunnitelman mukaisesti edustavasti esille seuran salmiakkilogoa sekä perinteisiä värejä. Toimintasuunnitelman mukaisista yrityksistä huolimatta emme ole onnistuneet saamaan yhtenevästä pukeutumisesta ja yhteisharjoituksista koko jäsenistöä kiinnostavaa yhteistoimintamallia, jonka myötä koko seura olisi kuin ”yhtä suurta perhettä”.

Vaikka seuran jäsenlehti Iikoolainen ilmestyi jo 20. vuotta, ei vuoden aikana saatu julkaistuksi muuta kuin yksi tuplanumero. Lehden sisällön ideoi Pasi Ahlroos Ville-Pekka Reposen vastatessa lehden ulkoasusta ja taittamisesta. Painotyö teetettiin Kopijyvä Oy:ssä. Seuran erittäin edustavien nettisivujen kehitystä jatkettiin aktiivisesti toimintasuunnitelman mukaisesti. Focus Ladiesin nettisivut siirtyivät maaliskuussa seuran nettisivujen yhteyteen, ja toukokuussa seuran sivut siirtyivät uuden sponsorin Neutechin palvelimelle. Syyskuussa nettisivuille avattiin seuran yhteinen keskustelualue, jossa asioista voidaan käydä pitkäkestoisempaa keskustelua kuin Facebookissa. Nettisivujen kehitys- ja ylläpitotyöstä vastasi Ville-Pekka Reponen. Sekä koko seuralla että FL-teamillä oli omat suljetut ryhmät Facebookissa, joiden käyttö oli aktiivista. Seuran tulee kuitenkin kiinnittää huomiota erilaisten kirjoitustyylien aiheuttamien väärinkäsitysten riskiin, joka saattaa johtaa turhiin erimielisyyksiin ja riitatilanteisiin seuran sisällä. Seuralle avattiin vuoden lopussa oma Facebook-sivu, jolla tiedotetaan seuran ajankohtaisista asioista. Joulukuussa vietettiin perinteistä joulujuhlaa Kirkkonummen Mariefredissä.

Seura piti toimintasuunnitelman mukaisesti tiivistä yhteyttä SPU:n, SFI:n ja NÅID:n kanssa. Pasi Ahlroos jatkoi työskentelyä Suomen Pyöräilyunionin hallituksessa. Esko Eloranta toimi SPU:n harrastepyöräilyvaliokunnassa. Björn Palm oli SFI:n hallituksessa, toimi SFI-cykelrådetin puheenjohtajana ja hän oli myös mukana SPU:n tuomari- ja sääntövaliokunnassa. Pasi Ahlroos jatkoi jäsenenä sekä SFI:n cykelrådetissa että NÅID:n hallituksessa. SPU:n kevät- ja syyskokouksissa oli seuramme valtuutettuna edustajana Olli Heikurinen ja SFI:n syyskokouksessa vastaavasti edustajamme oli Björn Palm.

Seuran johtokunta kokoontui vuoden aikana kolme kertaa ja työskenteli myös sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Johtokuntaan kuuluivat puheenjohtaja Pasi Ahlroos, Olli Heikurinen (vara pj.), Jonna Somervuori (siht.), Ville-Pekka Reponen, Jukka Somervuori, Juha Aintila ja Jouni Saarikko. Kirjanpitäjänä toimi Olli Heikurinen ja tilintarkastajana Ilkka Kivistö sekä varatilintarkastajana Mari Marttinen.